نشریه 51 حسابرسی و حسابداری پیمانکاری

 

 

نشریه 51 حسابرسی نرم افزار پاورپوینت

 

 

Microsoft PowerPoin

 

uploadtak.com/images/w658_51_2.ppt

 


 

حسابداری پیمانکاری نرم افزار ورد



 

Microsoft Word

 

 

uploadtak.com/images/b8364_hesabdari__peymankar.doc

 

 

تقدیم به پریسا خانم

 


 

 

 

فونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا ساز
فونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا ساز
موضوعات مرتبط: فایلهای برنامه آفیس (office) ، ،

تاريخ : چهار شنبه 4 ارديبهشت 1392 | 6:48 بعد از ظهر | نویسنده : روزبه رجبی |

 حسابداری پیمانکاری

 

  کلیاتی پیرامون حسابداری پیمانکاری

 

  قراردادهاى بلندمدت پیمانکارى 

                                        
موسسات بخش عمومی و خصوصی اجرای عملیاتی نظیرراه سازی، سد سازی، اسکله و بندرسازی، نصب خطوط پستهای فشارقوی و انتقال نیرو، کشتی سازی، هواپیماسازی،ساختن فیلمهای سینمایی و قطعات پیچیده وسایل و تجهیزات را با انعقاد قرارداد به موسسات پیمانکاری واگذار میکنند. تعریف صنعت پیمانکاری به دلیل تعدد و تنوع حیطه عملیات، کاری دشوار است  . در این مقاله، حسابداری پیمانکاری در موسساتی که از طریق انعقاد قرارداد به ساختن دارایی اشتغال دارند مورد مطالعه قرار میگیرد.

ارکان اصلی عملیات پیمانکاری در هر نوع عملیات پیمانکاری سه ارکان اصلی زیر وجود دارد:


کارفرما

 کارفرما شخص حقیقی یا حقوقی است که اجرای عملیات معینی رابه پیمانکار واگذار میکند. کارفرما برای هماهنگی و نظارت براجرای عملیات موضوع پیمان عمومآً از خدمات مهندسان مشاور بهره میگیرد. جانشینان یا نمایندگان قانونی کارفرمادر حکم کارفرما محسوب میشوند.


پیمانکار


شخص حقیقی یا حقوقی است که مسئولیت کامل اجرای عملیات موضوع پیمان را تا تکمیل نهایی بعهده میگیرد.پیمانکار معمولا به منظور تسهیل در اجرای قسمت یاقسمتهایی خاص از عملیات موضوع پیمان (نظیر لوله کشی،آهنگری و نقاشی) قراردادهایی با اشخاص یا پیمانکاران جزءمنعقد میکند.در مواردی که برای انجام دادن یک طرح خاص و یا اجرای عملیات طرحهای بزرگ نیاز به همکاری چند شرکت پیمانکاری با تخصصهای مختلف باشد برای افزایش توان مالی و عملیاتی و توزیع خطرات ناشی از  اجرای عملیات موضوع پیمان، گروه شرکتهای پیمانکاری از همکاری یا مشارکت یا ادغام چند شرکت پیمانکاری بوجود می آید.


قرارداد


انعقاد قرارداد مهمترین بخش از فعالیت پیمانکاری است و منشا تعهد و التزام برای کارفرما و پیمانکاراست. در قرارداد پیمانکاری مواردی از قبیل مشخصات  طرفین قرارداد، موضوع پیمان، مبلغ پیمان، مدت  پیمان، تعهدات طرفین قرارداد و فسخ یا خاتمه پیمان مشخص میشود.


موضوع قراردادهای پیمانکاری ممکن است ساختن یک دارایی یا داراییهایی باشد که در مجموع طرح واحدی راتشکیل میدهد.


انواع قراردادهاى پیمانکارى


قراردادهای پیمانکاری در صورتی که مخالف  صریح قانون نباشد میتواند به اشکال مختلفی بین پیمانکار و کارفرما منعقد شود. قراردادهای متداول پیمانکاری به شرح زیراست:

قرارداد مقطوع


 قرارداد مقطوع : این نوع قرارداد معمولا به یکی از دو شکل زیر  تنظیم میشود:


الف- پیمانکار توافق میکند که در ازای دریافت مبلغی معین کل عملیات موضوع پیمان را انجام دهد.


ب - پیمانکار توافق میکند که در ازای دریافت مبلغی معین برای هر واحد کاری که انجام میدهد(مثلایک متر مربع زیربنا یا یک متر خاکبرداری) موضوع   عملیات پیمان را انجام دهد.


معمولا در طرحهای بزرگ و بلندمدت طبق ماده  خاصی درقرارداد پیش بینی میشود که بهای واحد  کار یا مبلغ پیمان براساس تغییرات شاخص قیمتها تعدیل شود.

 قرارداد امانى


 قرارداد امانى : در این نوع قرارداد، مخارج مجاز یا تعیین شده درقرارداد به پیمانکار مسترد میشود و در ازای خدماتی که انجام داده است درصد معینی از مخارج یا  حق الزحمه ثابتی را دریافت میآند. مانند قراردادهای  خدمات مدیریت تهیه طرح وخدمات مشاورهای، تهیه  طرح یا خدمات مدیریت کنترل ونظارت و یا پیمانکاری عملیات اجرایی و یا ساخت تجهیزات.


 قرارداد براساس مواد و دستمزد :


 قرارداد براساس مواد و دستمزد :  این نوع قرارداد مشابه قرارداد امانی است و طبق آن پیمانکار توافق میآند که در ازای دریافت دستمزد مستقیم با نرخ ساعتی معین و قیمت مواد و مصالح و  سایر مخارجی که طبق قرارداد انجام داده است،  موضوع عملیات پیمان را انجام  دهد. پیمانکار نرخ ساعتی دستمزد را براساس  بازیافت دستمزد و هزینه های غیرمستقیم و سود مورد  انتظار تعیین میکند.


در هر یک از قراردادهای یاد شده ممکن است :


١ شرایط قرارداد در طول اجرای طرح بر اثر تغییر مقادیرکار، تغییر مدت پیمان و یا تراضی طرفین قراردادتغییرکند.
٢ طبق ماده خاصی برای ایجاد انگیزه وتشویق پیمانکار به اتمام کار قبل از موعد مقرر، پاداش  برای جلوگیری از تاخیردر اجرای عملیات جرائمی درنظر گرفته شود.


ویژگی های صنعت پیمانکارى


برخی از ویژگیهای خاص صنعت پیمانکاری به شرح زیراست:



١- اجرای عملیات موضوع پیمان از طریق انعقاد قرارداد به پیمانکار واگذار میشود و مدت اجرای طرح معمولابه بیش از یک دوره مالی تسری مییابد.


٢-فعالیتهای پیمانکاری برخلاف سایر فعالیتهای تولیدی که معمولا در فضای کارخانه انجام میگیرد درمحل اجرای طرح که کارفرما در اختیار پیمانکار قرار میدهد انجام میگیرد.


٣- هر قرارداد پیمانکاری معمولا به ساختن یک دارایی خاص میانجامد.
٤- قرارداد پیمانکاری پس از طی تشریفات مناقصه یا ترک مناقصه و یا توافق قیمت به پیمانکار واگذار میشود.


٥- پیمانکار برای پیشنهاد مبلغ پیمان علاوه بر برآورد بهای تمام شده طرح، سود مورد انتظار خود را به آن اضافه میکند.


٦- اگرچه پرداخت مخارج اجرای طرح به عهده پیمانکاراست اما پیمان در طول دوره ساخت به کارفرما تعلق دارد.


٧- مبلغ قرارداد به تدریج در طول اجرای طرح از طریق تنظیم صورت وضعیت به پیمانکار پرداخت میشود.


٨- بهای تمام شده و صورت وضعیتهای اجرای کار درطول اجرای طرح انباشته میشود. این امر مدیریت،حسابداری و حسابرسی قراردادهای پیمانکاری را دشوار میسازد.


٩-کارفرما برای جبران خسارتهای احتمالی ومسئولیت پذیری پیمانکار علاوه بر پوششهای بیمه ای معمولا ضمانتنامه های زیر را از وی اخذ میکند:


الف-ضمانتنامه شرکت در مناقصه


 این ضمانتنامه برای تضمین قیمتی که پیمانکار برای اجرای طرح پیشنهاد کرده است اخذ میشود.
ضمانت نامه مذکور در صورتی که پیمانکار در مناقصه برنده شود و از انعقاد قرارداد امتناع ورزد به نفعکارفرما ضبط  میشود.

ب -ضمانتنامه انجام تعهدات


 این ضمانتنامه هنگام امضای قرارداد برای تضمین انجام تعهدات ازپیمانکار اخذ میشود. ضمانتنامه مذکورپس ازخاتمه کار و تصویب صورت مجلس تحویل  موقت، آزاد میشود.


ج -ضمانتنامه پیش پرداخت 


 این ضمانتنامه پس ازامضای قرارداد در مقابل  پیش پرداخت از پیمانکاراخذ میشود. ضمانتنامه مذکور تا پایان مدت پیمان معتبر است و مبلغ آن به ترتیبی که اقساط  پیش پرداخت واریز میشود به تدریج  تقلیل مییابد.


د -ضمانتنامه حسن انجام کار


 از پرداخت  هرصورت وضعیت به پیمانکار معمولا ١٠ % بابت سپرده  حسن انجام کار (وجه الضمان) کسرمیشود. کارفرما میتواند بنا به تقاضای پیمانکارمبلغ سپرده حسن انجام کار را در مقابل ضمانتنامه پرداخت کند.


١٠ - موضوع عملیات پیمان معمولا در دو مرحله موقت وقطعی به کارفرما تحویل میشود.


١١ - پیمانکار در طول اجرای طرح به ویژه قراردادهای مقطوع با خطرات ذاتی از جمله حوادث قهری وغیرمترقبه مواجه است.مراحل اجرای طرحهای بلندمدت پیمانکاری  مراحل اجرای طرح در موسسات بخش عمومی وخصوصی تفاوت ماهوی ندارد و موسسات بخش خصوصی کمابیش دراجرای عملیات پیمانکاری از تشریفات حاکم بر بخش عمومی تبعیت میکنند.

اجرای طرحهای عمرانی در موسسات بخش عمومی تابع تشریفات خاصی است که

       در ٥ مرحله جداگانه درزیر مورد بررسی قرار می گیرد .           


                           
مرحله ١ - مطالعات مقدماتى طرح


موسسات بخش عمومی، مطالعات مقدماتی و نظارت براجرای طرحهای ساختمانی، تاسیساتی و تجهیزاتی را معمولا به مهندسان مشاور واگذار میکنند. مطالعات مقدماتی شامل اقدامات زیر است:


۱-۱ -مطالعات تحقیقاتى و بنیادى


خدمات این مرحله شامل مطالعات منطقه ای، اجتماعی واقتصادی است که نتایج حاصل از آن منجر به تصمیمگیری کلی در مورد برنامه ها و شناخت طرحها و مدیریت آنها میشود.


۲-۱ مطالعات شناسایى طرح


شروع اقدامات مربوط به این مرحله منوط به اتمام تحقیقات بنیادی و پذیرش یا توصیه به سرمایه گذاری طرح میباشد. مطالعات این مرحله شامل تحقیقات و بررسیهای لازم به منظور تعیین هدف طرح، شناخت اجزای متشکله وهمچنین امکانات فنی و اجرایی طرح با توجه به مصالح ساختمانی، تجهیزات، نیروی انسانی و بالاخره حدودسرمایه گذاری، زمان اجرا و تعیین اثرات  اجتماعی و اقتصادی ناشی از اجرای طرح است. حاصل این مطالعات به شکل گزارش تدوین میشود که مبنای تصمیمگیری در مورد اقدامات بعدی خواهد بود.


۳-۱- تهیه طرح مقدماتى


مطالعات این مرحله شامل تحقیق، بررسی، مطالعه وآزمایشهای لازم به منظور طراحی و تهیه نقشه های مقدماتی و مشخصات کلی طرح و تعیین محلهای مناسب و برآورد کلی ابعاد و حجم کار و مخارج هر یک، راه حلهای پیشنهادی وهمچنین مقایسه و تعیین نکات مثبت و منفی هر راه حل و بازده اقتصادی و اثراث هر یک از آنها میباشد. تهیه کننده طرح مقدماتی مناسبترین راه را با ذکر دلایل لازم توصیه میکند.مطالعات این مرحله باید به اندازهای کامل باشد که امکان برآورد مخارج دوره طرح و هزینه های بهره برداری را برای تصمیمگیری منطقی فراهم سازد. نتیجه این مطالعات به شکل گزارش  تدوین میشود.


۴-۱-تهیه نقشه ها ومشخصات اجرایى طرح


شروع اقدامات مربوط به این مرحله منوط به اتمام مرحله تهیه طرح و پذیرش طرح میباشد. خدمات این مرحله شامل مطالعات، بررسی و تحقیقات لازم به منظور تهیه کلیه اسنادعملیات اجرایی، برنامه زمانی اجرای کار، برآورد مقا دیرکار وپیش بینی دقیق مخارج اجرای طرح میباشد.


مرحله ۲-  انتخاب پیمانکار


طرحهای عمرانی عمومآً از محل اعتبارات سرمایه گذاری ثابت و به ترتیب زیر به شرکتهای پیمانکاری واگذارمیشود:


۱-۲ دعوت از پیمانکاران براى اجراى طرح


پس از آماده شدن اسناد و مدارک عملیات اجرایی طرح معمولا پیمانکاران از طریق مناقصه یا مذاکره از نوع ومشخصات طرح مطلع میشوند و در صورتی که مایل به اجرای طرح باشند اسناد و مدارک مناقصه را از کارفرما یا مهندسان مشاور تهیه وبرای بررسی و مطالعه در اختیار کادر فنی خود قرار میدهند.


۲-۲ تسلیم قیمت پیشنهادى و ضمانتنامه
شرکت در مناقصه


چنانچه کادر فنی با توجه به امکانات پیمانکار اجرای پیمان را عملی و اقتصادی تشخیص دهد قیمت کل کار را ازروی نقشه ها محاسبه و با افزودن سود مورد انتظار به آن پیشنهاد میکند. هر یک از پیمانکاران برای تضمین اجرای طرح به قیمتی که پیشنهاد  کرده اند باید ضمانت نامهای ازبانک اخذ و به کارفرما تسلیم کنند. قیمت پیشنهادی پیمانکاربرای اجرای طرح همراه با سایر اسناد و مدارک از جمله ضمانتنامه بانکی در دو پاکت جداگانه - پاکت  الف  حاوی ضمانتنامه بانکی و کلیه اسناد مناقصه  و پاکت ب فقط شامل قیمت پیشنهادی به کارفرما تسلیم میشود. صدور ضمانتنامه شرکت در مناقصه از طرف بانکها موکول به اخذ وثیقه و کارمزد از پیمانکار است.


 ۳-۲ انتخاب پیمانکار


کمیسیون مناقصه موقع افتتاح پیشنهادها ابتدا پاکت الف پپیمانکاران را باز نموده و پس از بررسی چنانچه مدارک پاکتهای الف کامل باشد پاکتهای ب را که حاوی پیشنهاد قیمت است باز میکند. پس از افتتاح پاکتهای ب قیمت پیشنهادی هر پیمانکار معین میشود. آنگاه ارقام مزبوراز رقم کمتر به بیشتر مرتب شده و در جدول مقایسه پیشنهادها درج میشود. کمیسیون مناقصه از بین پیشنهادهاد ییکه تمامی شرایط مناقصه را دارا باشد واز لحاظ قیمت خارج ازاعتدال نباشد مناسبترین پیشنهاد را انتخاب و به عنوان برنده مناقصه معرفی میکند. در صورتی که برنده مناقصه ازانعقاد قرارداد امتناع ورزد ضمانتنامه شرکت درمناقصه به نفع کارفرما ضبط خواهد شد و از نفر دوم برای عقد  قرارداد دعوت میشود.


  -۳  مرحله انعقاد قرا داد با پیمانکار


ا
مضای قرارداد پیمانکاری و پیش پرداخت به پیمانکارتابع تشریفات زیر است:


۱-۳ تسلیم ضمانتنامه انجام تعهدات


پیمانکار هنگام امضای قرارداد پیمانکاری برای تضمین انجام تعهدات خود باید ضمانت نامه های معادل ٥% مبلغ اولیه پیمان از بانک اخذ و به کارفرما تسلیم کند. ضمانتنامه یادشده باید تا تاریخ تحویل صورت مجلس موقت معتبر باشد ومادام که تحویل موقت انجام نشده پیمانکار مکلف است آن رابه دستور کارفرما تمدید کند. بانکها برای صدور ضمانتنامه انجام تعهدات علاوه بر وثیقه و کارمزد معمولا ١٠ % مبلغ ضمانتنامه را به عنوان سپرده نقدی از پیمانکار مطالبه میکنند.


۲-۳ انعقاد قرارداد با پیمانکار


پس از آنکه ضمانتنامه انجام تعهدات به کارفرما تسلیم شد قرارداد پیمانکاری منعقد میشود.

هزینه تنظیم قرارداد پیمانکاری در دفترخانه اسناد رسمی به عهده پیمانکار است

.پیمانکار با امضای قرارداد موارد زیر را تایید میکند:


الف-کلیه اسناد، مدارک و نقشه ها را کاملا مطالعه نموده و از مفاد آن مطلع شده است.


ب - نسبت به تهیه کارگران ساده و متخصص به تعدادکافی اطمینان دارد همچنین میزان دستمزد وهزینه حمل و نقل را تا پای کاردر محاسبه خودمنظور کرده است.


ج - نسبت به تهیه مواد و مصالح در محل کار یا از نقاط دیگر اطمینان دارد.


د - هزینه ناشی از اجرای قوانین کار و تامین اجتماعی و قوانین و آیین نامه های مربوط به مالیات وعوارض را تا تاریخ تسلیم پیشنهاد در حسابها منظور نموده است.
ح - هنگام تسلیم مبلغ پیشنهادی برای اجرای طرح سود مورد انتظار خود را جزو آن منظور کرده است.


بطور کلی پیمانکار با امضای قرارداد تایید میکند که هنگام تسلیم پیشنهاد قیمت برای اجرای طرح،مطالعات کافی به عمل آورده و هیچ نکته ای باقی نمانده است که در آینده بتواند در مورد آن به جهل خود استناد کند.


٣-۳ ابطال ضمانتنامه شرکت در مناقصه


پس از امضای قرارداد کارفرما به بانک دستور میدهدکه ضمانتنامه شرکت در مناقصه را آزاد کند. در صورتی که ضمانتنامه شرکت در مناقصه قبل از تاریخ سررسید آزادشود، بانک ضامن با توجه به تاریخ سررسید ضمانتنامه،بخشی از هزینه کارمزد را به حساب پیمانکار برگشت میدهد.


۴-۳ تسلیم ضمانتنامه پیش پرداخت


طبق ماده جداگانهای در قرارداد پیش بینی میشود که کارفرما برای تقویت بنیه مالی پیمانکار و تکمیل تجهیزات  وی،درصدی از مبلغ پیمان را در ازای ضمانتنامه بانکی به وی پیش پرداخت کند. ضمانتنامه یاد شده باید تا پایان مدت پیمان معتبر و به دستور کارفرما قابل تمدید باشد. مبلغ ضمانتنامه به ترتیبی که اقساط پیش پرداخت با تنظیم صورت وضعیت واریز میشود تقلیل می یابد.


بانکها برای صدور ضمانتنامه پیشپرداخت علاوه بر وثیقه و کارمزد معمولا ١٠ % مبلغ ضمانتنامه را به عنوان سپرده نقدی از پیمانکار مطالبه میکنند.


۵-۳ اخذ پیش پرداخت


پس از آنکه ضمانتنامه پیشپرداخت به کارفرما تسلیم شد پیمانکار پیش پرداخت را اخذ و با منابع مالی خود تلفیق وعملیات اجرایی پیمان را شروع میکند.                             
  ۴مرحله  شروع عملیات اجرایى


مراحل اجرای طرح و انجام عملیات پیمانکاری به شرح زیر است:


۱-۴ تاسیس و ایجاد کارگاه


کارفرما متعهد است کلیه زمینهایی که برای تاسیس وایجاد کارگاه و انجام عملیات موضوع پیمان مورد نیاز است به پیمانکارتحویل دهد.


هزینه های مربوط به تجهیز کارگاه به عهده پیمانکار است. پیمانکار پس از تجهیز و آماده کردن کارگاه برای شروع عملیات و اجرای طرح، شخصی را به عنوان رئیس کارگاه تعیین و کتبآً به کارفرما یا دستگاه نظارت معرفی کند. رئیس کارگاه در تمام اوقات کار در کارگاه حضوردارد و کارگران و کار آنان  لازم برای انجام عملیات موضوع پیمان را سازماندهی می کند. بدین ترتیب عملیات پیمانکاری برخلاف سایر فعالیتهای تولیدی در کارگاهی که در محل اجرای هر طرح احداث میشود انجام گیرد.


کارفرما یا دستگاه نظارت برای نظارت مستقیم در اجرای عملیات کارگاه، شخصی را به نام مهندس مقیم تعیین و کتبآً به پیمانکار معرفی میکند و اصولا مقیم کارگاه خواهد بود.مهندس مقیم حق دارد در اجرای عملیات، نظارت دقیق به عمل آورد و مصالح مصرفی و کارهای انجام شده را براساس مشخصات و نقشه ها مورد رسیدگی و آزمایش قرار دهد و هرگاه عیب و نقصی در کار مشاهده نماید به پیمانکار دستور رفع آن را بدهد.


۲-۴ تخصیص تنخواه گردان به کارگاه


پس از تاسیس و ایجاد کارگاه، بخشی از مخارج اجرای طرح از محل تنخواه گردانی که پیمانکار به هر کارگاه تخصیص میدهد پرداخت میشود. بدین منظور معمولا حساب بانکی در نزدیکترین شعبه بانک در محل اجرای طرح گشایش مییابد که برداشت از حساب مزبور با امضای رئیس کارگاه یاشخص معینی که پیمانکار انتخاب میکند مجاز خواهد بود.
                             
۳-۴ مخارج اجراى طرح


تامین نیروی انسانی، تهیه وتدارک کلیه مصالح، ابزار کار،ماشین آلات و بطور کلی تمام لوازم ضروری برای اجرای عملیات موضوع پیمان و هزینه های مستقیم و غیرمستقیم مربوط، به عهده پیمانکار است. مخارج اجرای طرح در طول دوره  ساخت از طریق دفتر مرکزی موسسات پیمانکاری وکارگاه پرداخت میشود. کالاها و یا داراییهایی را که کارگاه مجاز به خرید آن نیست یا امکان تهیه آن در محل اجرای طرح وجود ندارد از طریق دفتر مرکزی  خریداری میشود.مخارجی را که کارگاه مجاز به انجام آن است بتدریج از محل تنخواه گردانی که در اختیار رئیس کارگاه قرار دارد پرداخت میشود. در پایان ماه یا هر زمان مشخص دیگر، گزارش مخارج کارگاه به انضمام اسناد هزینه به دفتر مرکزی ارسال میگردد. تمام مخارج انجام شده در کارگاه باید متکی به مدارک مثبته و با توجه به دستورالعمل دفتر مرکزی پرداخت شده باشد. حسابداری دفتر مرکزی ابتدا مخارج کارگاه را کنترل و رسیدگی سپس حسب مورد به حساب پیمان،حساب انبار یا دارایی ثابت منظور مینماید و در صورت نیازمبلغ تنخواه گردان کارگاه را تمدید میکند.تامین آب و برق موقت و هزینه مصرف آن در طول اجرای طرح به عهده پیمانکار است.


۴-۴ تنظیم صورت وضعیت موقت کارها


در موسسات پیمانکاری برخلاف سایر موسسات تولیدیمبلغ قرارداد در خاتمه کار به پیمانکار پرداخت نمیشود.معمولا دستگاه نظارت در فواصل معینی با کمک نماینده پیمانکار بر مبنای پیشرفت واقعی کارها، صورت وضعیت تمام کارهایی که پیمانکار از شروع کار تا تاریخ تنظیم صورت وضعیت انجام داده است و همچنین وضعیت مصالح پایکار را تعیین و پس از تایید براساس نرخهای پیمان تقویم و تسلیم کارفرما میکند.


۵-۴ پرداخت وجه صورت وضعیت موقت کارها


کارفرما پس از رسیدگی صورت وضعیت و وضع مبالغ زیر که برطبق قانون یا قرارداد ملزم به کسر آن است، تتمه قابل پرداخت را با تنظیم سندی با صدور چک به پیمانکار پرداخت میکند.

کسور قانونی به عهده پیمانکار است که به وسیله کارفرما از هر پرداخت کسر و به مراجع ذیربط واریز میشود:


الف - وجوهی که بابت صورت وضعیت قبلی پرداخت شده است
ب - ۱۰٪ بابت وجه الضمان یا سپرده حسن انجام کار
ج - اقساط پیش پرداخت
د - ۵٪  پیش پرداخت مالیات موضوع ماده ١٠٤ قانون مالیاتهای مستقیم
ه' -سایر کسور برطبق قانون یا قرارداد تمام مبالغ مندرج در صورت وضعیتها همچنین پرداختهایی که بابت آن انجام میگیرد جنبه موقت وغیرقطعی و علی الحساب دارد و هر نوع اشتباه در اندازه گیری و محاسباتی در صورت وضعیتهای بعدی و یا درصورت وضعیت قطعی اصلاح و رفع خواهد شد.


۵- مرحله خاتمه کار


اموالی که در نتیجه اجرای قراردادهای بلندمدت پیمانکاری بوجود میآید متعلق به کارفرما است که به ترتیب زیر به وی تحویل میشود:


۵- ۱ تحویل موقت


پس از آنکه پیمانکار عملیات موضوع پیمان را برطبق قرارداد انجام داد مشروط بر آنکه باقی مانده و یا نقایص کارها مربوط به قسمت عمده ای از یک کار اساسی و یا به صورتی نباشد که استفاده از کار انجام شده را غیرممکن سازد میتواند از طریق دستگاه نظارت تقاضای تحویل موقت کرده و نماینده خود را برای عضویت در کمیسیون تحویل معرفی کند و در عین حال انجام دادن کارهای جزیی باقیمانده را نیزتقبل کند. کمیسیون تحویل موقت فهرستی از معایب و نقایص کارها وعملیات ناتمام را تنظیم و ضمیمه صورت مجلس تحویل موقت میکند و برای رفع نقایص و تکمیل کارهای ناتمام مهلتی برای پیمانکار تعیین و به دستگاه نظارت ماموریت میدهد که در راس مهلت مزبور عملیات را مجددآً بازدید کند و اگر براساس فهرست نقایص، هیچگونه عیب  و نقص و کار ناتمامی باقی نمانده باشد صورت مجلس تحویل موقت و گواهی رفع  نقایص و معایب را برای کارفرما ارسال میآند تا پس ازتصویب او به پیمانکار ابلاغ شود.


در صورتی که پیمانکار حاضر به رفع نقایص و معایب نباشد کارفرما حق دارد معایب و نقایص و تکمیل کارهای ناتمام را راسآً و یا به هر ترتیبی که مقتضی بداند رفع نماید و هزینه آنرا از محل سپرده حسن انجام کار یا هر نوع مطالبات وسپردهای که پیمانکار نزد او دارد برداشت کند.


۲-۵  ابطال ضمانتنامه انجام تعهدات


پس از تصویب صورت مجلس تحویل موقت ضمانت نامه انجام تعهدات، آزاد میشود.


۳-۵  ابطال ضمانتنامه پیش پرداخت


ضمانت نامه پیش پرداخت تا پایان مدت پیمان  معتبراست و مبلغ آن با پرداخت صورت وضعیتها بتدریج تقلیل مییابد به نحوی که کل پیش پرداخت با آخرین صورت وضعیت موقت مستهلک میشود.


۴-۵  تهیه صورت وضعیت قطعى


به محض آنکه تحویل موقت کارها انجام گرفت دستگاه نظارت با همکاری پیمانکار اقدام به اندازه گیری و تهیه صورت وضعیت قطعی کارهای انجام شده خواهد کرد.صورتحساب قطعی ماخذ تصفیه نهایی پیمانکار خواهد بود وپس از امضای آن از طرف کارفرما و پیمانکار برای طرفین قطعی است و اعتراض به آن بلا اثر خواهد بود.

۵-۵  استرداد نصف وجه الضمان (سپرده حسن انجام کار)


چنانچه پیمانکار قبلا وجه الضمان را درمقابل تسلیم ضمانتنامه دریافت نکرده باشد نصف آن بلافاصله پس  از تصویب صورت مجلس تحویل موقت از طرف کارفرما به پیمانکار مسترد میشود.

۶-۵  برچیدن کارگاه


پیمانکار باید در پایان کار نسبت به برچیدن و تخریب وخارج نمودن مواد حاصل از آن اقدام نماید. هزینه های مربوط به برچیدن کارگاه کلا به عهده پیمانکار است و مصالح حاصل از تخریب نیز به وی تعلق دارد.

۷-۵ دوره تضمین


حسن انجام عملیات موضوع پیمان از تاریخ تحویل موقت برای مدتی که در قرارداد مشخص شده است تضمین میشود. اگر در دوره تضمین معایب و نقایص در کار مشاهده شود که ناشی از عدم رعایت مشخصات مذکور در مدارک پیمان باشد پیمانکار مکلف است آن معایب  و نقایص را به هزینه خود رفع نماید. در غیر این صورت، کارفرما حق دارد معایب و نقایص را راسآً یا به هر ترتیب که مقتضی بداند رفع نموده و هزینه آن را از محل نصف وجه الضمان برداشت کند.

۸-۵ تحویل قطعى


کارفرما پس از پایان دوره تضمین به تقاضای پیمانکاراعضای کمیسیون تحویل را تعیین و به پیمانکار معرفی میکند.کمیسیون مزبور پس از بازدید کارها، هرگاه عیب و نقصی مشاهده نکند تحویل قطعی انجام خواهد گرفت و بلافاصله صورت مجلس مربوط به آنرا تنظیم و تصویب آن به پیمانکار ابلاغ میشود.


۹-۵  استرداد نصف دیگر وجه الضمان (سپرده حسن انجام کار)


نصف دیگر وجه الضمان پس از تصویب صورت مجلس تحویل قطعی از طرف کارفرما به پیمانکار مسترد میشود.


حسابدارى قراردادهاى بلندمدت پیمانکارى


سیستم حسابداری موسسات پیمانکاری باید طوری طراحی شود که سود یا زیان دقیق پیمان در پایان کار تعیین شود. در حسابداری قراردادهای  بلندمدت پیمانکاری ازاصول هزینه یابی سفارش کار تبعیت میشود. از این رو،برای آنکه بهای تمام شده هر طرح بطور جداگانه مشخص شود باید برای هر قرارداد پیمانکاری که منعقد میشودحسابی جداگانه در دفاتر افتتاح و برای سهولت مراجعه به اسناد و مدارک نظیر برگ درخواست کالا، حواله انبار و لیست دستمزد به هر پیمان شماره خاصی اختصاص یابد.
مساله اساسی در حسابداری پیمانکاری تعیین مخارج ودرآمد هر دوره مالی در طول مدت قرارداد است.

در موردحسابداری قراردادهای بلندمدت پیمانکاری ذکر نکات زیرضروری است:


١- دورهای که مخارج مربوط به یک طرح شناسایی میشودبا امضای قرارداد آغاز و با تکمیل آن خاتمه می یابد.
٢- مخارجی را که پیمانکار قبل از انعقاد قرارداد برای شرکت در مناقصه انجام میدهد در صورتی که قابل تشخیص و شناسایی باشد جزو بهای تمام شده پیمان محسوب میشود در غیراین صورت جزو هزینه های دوره وقوع خواهد بود.
٣- در یک واحد پیمانکاری مخارج انجام شده را میتوان به ترتیب زیر طبقه بندی کرد:
الف-مخارج مستقیم، مانند مواد و مصالح مصرفی درپیمان، دستمزد کارگران و سرپرستان کارگاه واستهلاک ماشین آلات بکار گرفته شده در پیمان که جزو بهای تمام شده پیمان به شمار میآید.
ب -مخارج غیرمستقیم، مانند هزینه تعمیرگاه مرکزی، طراحی و خدمات فنی که بین پیمانهای مختلف مشترک است که معمولابرمبنای معقولی مانند دستمزد مستقیم، موادمستقیم و مبلغ پیمان بین پیمانهای مختلف سرشکن میشود.
ج -مخارج بی ارتباط با پیمانها، مانند هزینه های تحقیق و توسعه، هزینه های مالی غیر مرتبط باپیمانها و هزینه استهلاک ماشین آلات وتجهیزاتی که در پیمانها بکار گرفته نشده است. این مخارج جزوبهای تمام شده پیمان به حساب نمی آید زیرا با پیشرفت هیچیک ازپیمانها ارتباط ندارد. اما در برخی مواردهزینه های عمومی و اداری، هزینه های تحقیق وتوسعه و هزینه های مالی که بطور مشخص باقرارداد معینی ارتباط دارد به عنوان بخشی ازمخارج انباشته پیمان به حساب میآید.
٤ - ضمانتنامه هایی که پیمانکار در طول اجرای طرح به کارفرما تسلیم می نماید میتواند به شکل آماری خارج ازدفاتر و یا در حسابهای انتظامی ثبت شود.
 
روشهاى متداول حسابدارى قراردادهاى بلندمدت پیمانکارى


موسسات پیمانکاری برای حسابداری قراردادهای بلندمدت از دو روش زیر پیروی میآنند:
 ١- روش درصد پیشرفت کار
 ٢- روش کار تکمیل شده


بکارگیری هر یک از روشهای یاد شده به توانای یپیمانکار در برآورد قابل اتکا از مخارج پیمان،  درآمد پیمان ومیزان پیشرفت کار بستگی دارد.

۱ روش درصد پیشرفت کار


در روش درصد پیشرفت کار، درآمد و سود ناخالص پیمان به تناسب پیشرفت عملیات یعنی درصد پیشرفت کار شناسایی میشود. در این روش، شناسایی سود ناخالص پیماندر هر دوره مالی، براساس پیش بینی کل مخارج و پیش بینی صورت وضعیتهایی که در طول دوره اجرای طرح تاییدخواهد شد انجام میگیرد.


برای حسابداری قراردادهای بلندمدت پیمانکاری طبق روش درصد پیشرفت کار، مخارج و صورت وضعیتهای تاییدشده در طول اجرای طرح به ترتیب در حساب پیمان درجریان ساخت وحساب کار گواهی شده (یا صورت وضعیتهایپیشرفت کارها) ثبت میشود. حساب پیمان در جریان ساخت مشابه حساب کار در جریان ساخت در روش هزینه یابی سفارش کار است با این تفاوت که سودناخالص پیمان در هردوره مالی نیز به مخارج اجرای طرح اضافه میشود. بنابراین،مانده این حساب در پایان دوره مالی به ارزش خالص بازیافتنی (بهای تمام شده بعلاوه سودناخالص) گزارش میگردد.


حساب کار گواهی شده مشابه حساب درآمد تحقق نیافته است که مانده بستانکار دارد. در تاریخ تهیه صورتهای مالی، مانده حساب پیمان در جریان ساخت وحساب کار گواهی شده هر قرارداد جداگانه از یکدیگر کسر ونتیجه جزو دارایی جاری یا بدهی جاری در ترازنامه گزارش میشود.


منطق بکارگیری روش درصد پیشرفت کار این ا ست که کارفرما و پیمانکار طبق قرارداد، تعهدات الزام آوری راپذیرفته اند. پیمانکار مسئولیت کامل اجرای عملیات موضوع پیمان را پذیرفته است و کارفرما متعهد است که در آخر هرماه صورت وضعیت کلیه کارهایی را که انجام یافته است براساس نرخهای مورد توافق به پیمانکار پرداخت کند. درنتیجه در جریان پیشرفت کار >فروش< بتدریج واقع میشود،بنابراین درآمد و هزینه نیز باید به همین نحو شناسایی شود.


مزیت اصلی روش درصد پیشرفت کار این است که درآمد به تناسب پیشرفت عملیات شناسایی و با هزینه هایواقع شده برای رسیدن به همان مرحله مقابله میشود یعنی تطابق هزینه و درآمد هر دوره به نحوی صحیح انجام میگیرد.امادر مقابل خطر اشتباه در برآورد را به همراه دارد. بدین جهت تا زمانی که نسبت به سودآوری کل پیمان اطمینانی نباشد منظور داشتن سود در صورتهای مالی مورد نخواهدداشت و کاربرد روش درصد پیشرفت کار نادرست است.
 
۲  روش کار تکمیل شده


در روش کار تکمیل شده درآمد و سود ناخالص پیمان هنگامی شناسایی میشود که کل پیمان یا بخش عمده ای از آن تکمیل و صرفآً کارهای جزیی باقیمانده باشد. برای حسابداری قراردادهای بلندمدت پیمانکار طبق روش کار تکمیل شده، مخارج و صورت وضعیتهای تاییدشده در طول اجرای طرح مشابه روش درصد پیشرفت کار، به ترتیب در حساب پیمان در جریان ساخت و حساب کار گواهی شده ثبت میشود اما شناسایی سود تا زمانی آکه پیمان تکمیل نشده است به تعویق میافتد.
مزیت اصلی روش کار تکمیل شده این است که سودپیمان زمانی تعیین میشود که کار خاتمه یافته یا به مراحل نهایی تکمیل رسیده است. دراین روش خطر شناسایی سودهایی که ممکن است کسب نشود به حداقل میرسد.اشکال اساسی روش کارتکمیل شده این است که درآمدی که در هر دوره مالی گزارش میشود میزان کار انجام شده طی آندوره را برروی پیمانها منعکس نمیکند. یعنی اگر چند پیمان بزرگ همگی در یک دوره مالی تکمیل شود و در دوره های قبل پیمانی به اتمام نرسیده باشد و یا در دوره های بعد پیمانی تکمیل نشود با وجود ثبات نسبی فعالیتهای انجام شده میزان سودی که  گزارش میشود و سودی که به سهامداران تعلق میگیرد نادرست خواهد بود. همچنین اگر سود چندین ساله پیمان در یک سال به حساب منظور شود شرکت پیمانکاری مشمول ضریب مالیاتی بالاتری خواهد بود.

تقدیم به پریسا خانم

پریسا خانم بزودی نشریه 51 حسابرسی را با فرمت پاور پوینت روی وبلاگ قرار می دهم

امیدوارم توانسته باشم کمک کوچکی انجام داده باشم .

باقی در ادامه مطلب

فونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا ساز
فونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا ساز
موضوعات مرتبط: کتاب ها و pdf ، مطالب و مقالات حسابداری ، ،

ادامه مطلب
تاريخ : چهار شنبه 4 ارديبهشت 1392 | 1:38 بعد از ظهر | نویسنده : روزبه رجبی |

دفتر خاطرات من

به نام خالق عشق و دوستی

دوستان از این به بعد تصمیم گرفتم یک قسمت اضافه کنم به نام دفتر خاطرات من

عکسی رو میزارم  و  بعد خاطره خودم یا چیزی که از عکس برام تجربه شده

و یادآوری خاطره هست رو مینویسم شما

هم تو نظرات خاطره ایی را که دارید بیان کنید .


دانشگاه آزاد اهواز

من دو ترم دانشجوی مهمان دانشگاه آزاد اهواز بودم .

در این دو ترم با مسولین آموزش- اساتید مهربان - مدیرگروه محترم و دوستان انجمن علمی آشنا شدم .

دوستانی که به شخصه میگم مثل و مانندشون در هیجا ندیدم و نخواهم دید .

دوستان انجمنی که با مشغله کاری و مشکلات فراوان

  فشار بعضی از مسئولین احرایی

ناملایمتی بعضی از دوستان دانشجو

با تمام تلاش و زحمت برای دانشجویان حسابداری همیشه بهترین ها را انجام دادند .

دانشگاه آزاد اهواز لحظه به لحظه برای من بهترین خاطره و تجربه زندگی هست و خواهد بود .

 




فونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا ساز
فونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا ساز

تاريخ : سه شنبه 2 ارديبهشت 1392 | 6:29 بعد از ظهر | نویسنده : روزبه رجبی |

دانلود کتابچه و دموی نرم افزار آموزشی نرم افزار مالی سامان


نرم افزار سامان (تحت ویندوز) با توانمندی های ویژه خود سالهاست که در شرکت ها و موسسات تجاری، صنعتی، دولتی و پیمانکاری مورد بهره برداری قرار گرفته است. این مجموعه با زیرسیستم های حسابداری، خرید، فروش، انبار، اموال، چک، حقوق و دستمزد، تولید و ... قابلیت ثبت دقیق اطلاعات را برای کاربران با استفاده از سیستم های خبره فراهم ساخته و با الگاریتم های پیشرفته اطلاعات سازمان را نظام داده و ثبت می کند.
این نرم افزار بمنظور ارایه خدمات به موسسات زیر طراحی گشته و خدمات ویژه ای را در راستای اهداف هر یک از این موسسات ارایه می دهد

دانلود کتابچه آموزشی نرم افزار مالی سامان

نرم افزار سامان بیش از دو دهه انتخاب اول بسیاری از حسابداران مجرب بوده است. از یک سو امکانات روز افزون این نرم افزار پاسخگوی مطالبات خبرگان بوده و تایید و تحسین ایشان را طی سالهای متمادی بهمراه داشته است و از سوی دیگر کارشناسان شرکت همیشه از نظرات و پیشنهادات حسابداران در راستای ارتقای سیستم نهایت استقبال را نموده اند. مدیریت تعداد نامحدود دفاتر مالی از دیگر جذابیتهای این نرم افزار نزد حسابداران می باشد.
نظرات حسابداران مجرب

kasraazizi.persiangig.com/donloud/

samansoft.www.civilx.ir.rar


دانلود نسخه دمو نرم افزار حسابداري سامان

سامان قابلیت دسترسی آسان کاربران را به اطلاعات چه از طریق شبکه محلی و اینترنت تضمین می نماید. بستر اطلاعاتی این نرم افزار قابلیت ارتقاء از اکسس به SQL را دارا است. در این حالت امکان دسترسی به اطلاعات مالی در صفحات وب نیز فراهم میگردد.

hamid7014.persiangig.com/

software/Saman%20Demo.zip

اعضای گروه نرم افزاری سامان یکی از پرسابقه ترین و قدیمی ترین شرکتهای فعال در ایران می باشند که پشتیبانی و خدمات پس از فروش را سر لوحه فعالیتهای خود قرار داده اند. پشتیبانی تلفنی و حضوری در محل شرکت بصورت نا محدود ارائه خواهد شد. پشتیبانی و آمورش به مدت یکسال پس از فروش رایگان می باشد.

سایت نرم افزار سامان


نصب نرم افزار سامان چه بصورت تک کاربره یا سیستم شبکه SQL براحتی و سهولت در چند دقیقه انجام می پذیرد. راه اندازی اولیه با توجه به هم پیوسته بودن سیستم بسیار راحت و سریع تر از بسیاری از سیستم های دیگر صورت می پذیرد.  

www.samansoft.com/

فونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا ساز
فونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا ساز
موضوعات مرتبط: نرم افزارهای حسابداری ، ،

تاريخ : یک شنبه 1 ارديبهشت 1392 | 4:32 بعد از ظهر | نویسنده : روزبه رجبی |

نسبتهای مالی

***************************

نسبتهای نقدینگی

یک تحلیل گر مالی برای آنکه توانایی شرکت مورد نظر را در پرداخت بدهی ها در زمان مقرر مورد ارزیابی قرار دهد باید وضع نقدینگی  شرکت را در نظر گیرد .بدین منظور وی از طریق مقایسه وجه نقد وسایر دارایی های جاری با تعهدات جاری شرکت اندازه گیری سریع وسا ده ای را برای وضعیت نقدینگی بدست می آورد واین مقایسه را می توان در قا لب نسبتهای نقدینگی بیان کرد.

نسبتهای جاری :


این نسبت ازطریق تقسیم کل دارایی جاری به کل بدهی جاری بدست میآید .دارایی جاری معمولاشامل :وجه نقد, اوراق بهادار کوتاه مدت, حساب بدهکاران وموجودی کالا می باشد . بدهی جاری نیزاز حساب بستانکاران, اسناد پرداختنی کوتاه مدت, سررسید جاری بدهی بلند مدت, مالیات معوقه وسایر هزینه های معوقه (معمولادستمزد)تشکیل می شود.

این نسبت که به عنوان متداول ترین وسیله برای اندازه گیری قدرت پرداخت بدهی کوتاه مدت است ,نشان دهنده ی درجه تفاوت میان دارائی هایی که درطول سال مالی به پول نقد تبدیل میشود وبدهی هائی که درطول سال سررسید آنهافرامیرسد می باشد. 

                    دایی های جاری

نسبت جاری=------------------

                   بدهی های جاری

***************************

نسبت آنی یا سریع:
 

نسبت سریع با کاستن موجودی کالا از دارایی های جاری وسپس تقسیم باقیمانده بر بدهی های جاری بدست می آید.موجودی کالا معمولا درجه نقد شدنشان از سایر اقلام داراییهای جاری کمتر است ودرهنگام تصفیه نیززیان بیشتری را موجب می شود.باتوجه به توضیح فوق   اندازه گیری قدرت پرداخت بدهی های کوتاه مدت بدون اتکابه فروش موجودیهای کالا حائز اهمیت است.

           

    موجودی کالا- دارایی های جاری

نسبت آنی=--------------------------------

                          بدهی جاری

***************************

نسبتهای اهرمی

این نسبتها وجوهی را که توسط صاحبان شرکت (سهامداران)تامین گردیده با وجوهی را که بصورت وام جهت سرمایه گذاری از طلبکاران شرکت تامین شده با هم مقایسه کرده ونسبت آنها را اندازه گیری می کند .این نسبتها از چند نظر قابل توجه اند:

1)بستانکاران شرکت توجه خود را معطوف به میزان سرمایه ای که توسط سهامداران شرکت تامین مالی شده است میدارند چراکه اگر سهم سهامداران کمتر از سهم بستانکاران باشد- یعنی اگر قسمت اعظم سرمایه شرکت از طریق وام تامین شده باشد- ریسک شرکت متوجه بستانکاران خواهد شد.

2)تامین مالی ازطریق اخذ وام موجب می شود که صاحبان اصلی با اعمال کنترل بیشتر بر امور شرکت وباسرمایه گذاری محدودسود بیشتری نصیبشان گردد.

3)درصورتیکه شرکت عایدی اش از مبلغ وام سرمایه گذاری شده بیشتر از میزان بهره پرداختنی بابت وام باشد میزان بازده سرمایه سهامداران زیادترخواهد شد .

شرکتهای با نسبت اهرمی پایین در مواقع رکود اقتصادی ریسک زیان کمتری خواهند داشت ودر عین حال در زمان رشد اقتصادی هم باید انتظار سود کمتری را داشته باشند.       برعکس شرکتهای با نسبت اهرمی بالا ممکن است با ریسک زیانهای عمده مواجه شوند ولی امکان استفاده های کلان هم برای آنها موجودمیباشد .گرچه برخورداری از بازده های بالا مورد نظر همگی می باشد ولی معمولا اکثر سرمایه گذاران از ریسک اجتناب می کنند بنابراین تصمیم درمورد نسبت اهرمی نوعی تعادل بین ریسک وبازدهی بوجود می آورد.

درعمل اهرم به دو صورت احتساب می شود .یک طریق نسبتهای ترازنامه را آزمایش میکند وتضمین می نماید که تاچه اندازه ای وجوه وام گرفته شده برای تامین مالی شرکت بکار گرفته شده اند. طریق دیگر میزان ریسک وجوهی را که ازطریق بدهی تامین گردیده است از روی نسبتهائی که ازصورت سود وزیان بدست میاید اندازه میگیرد.مثلا از این طریق می توان اندازه گرفت که سود حاصل از عملیات شرکت تا چه اندازه هزینه های ثابت شرکت را میپوشاند.این نسبتها مکمل یکدیگرند واکثر تحلیل گران از هردوی آنها استفاده می کنند.
***************************
نسبت کل بدهی به کل دارایی:  

این نسبت که معمولا نسبت بدهی نامیده می شود درصدکل وجوهی را که ازطریق بستانکاران درشرکت تامین مالی شده است اندازه گیری مینماید.بدهی ها شامل بدهی های جاری و کلیه ی اوراق قرضه میباشند .معمولابستانکاران یک نسبت متعارفی را ترجیح میدهند زیرا هرچه نسبت بدهی رقم کمتری را نشان دهد در هنگام ورشکستگی و تصفیه خطروزیان کمتری را برای آنها دربرخواهد داشت . برعکس بستانکاران , برای صاحبان شرکت داشتن نسبت بدهی بالاترباارزش تر است , زیرا اولا از این طریق سرمایه گذاران درآمد بیشتری معمولا عایدشان می شود , ثانیا تامین مالی از طریق فروش سهام به مفهوم ازدست دادن قسمتی از کنترل شرکت است .درصورتیکه نسبت بدهی خیلی بالا باشد از میزان احساس مسئولیت سهامداران کاسته می شود ,زیرا سهم سهامداران از میزان سرمایه گذاری به مقدار کمی با خطر مواجه خواهد شد.اگرشرکت درامور مالی خود موفق باشد میزان بازدهی آن به نفع سهامداران خیلی زیادخواهد شد واگر ناموفق باشد زیان خیلی کم متوجه سهامداران خواهد شد چراکه میزان سرمایه گذاری سهامداران با مقایسه مقدار وام کمتر میباشد.

                      جمع بدهیها

نسبت بدهی=-----------------

                     جمع دارائی ها

نسبت توانایی پرداخت بهره(نسبت پوشش هزینه های بهره):

این نسبت از تقسیم سود قبل از پرداخت هزینه های بهره و مالیات بر هزینه های بهره بدست میاید.این نسبت مشخص میکند که سود شرکت تا چه اندازه ای قادر است از عهده پرداخت هزینه های بهره سالانه شرکت – بدون اینکه شرکت از این جهت دچار دشواری باشد –برآید.

این نسبت اگر از یک کمتر شود شرکت با اقداما ت اجرائی طلبکاران مواجه خواهد شد که اغلب به ورشکستگی میانجامد.                                    

                                          سودناخالص

نسبت توانایی پرداخت بهره=----------------------

                                          هزینه های بهره

سودیکه درصورت کسر میاید بدون کسر مالیات وهزینه های بهره است ,زیرا مالیات بر درآمد پس از کسر هزینه های بهره احتساب می شود بنابراین توانایی پرداخت هزینه های جاری بهره تحت تاثیر مالیات بر درآمد نخواهد بودو میتوان فرمول فوق را به شکل زیر تعدیل کرد:

                                     سود قبل از مالیات +هزینه های بهره

نسبت توانایی پرداخت بهره=--------------------------------------

                                                  هزینه های بهره


***************************

نسبت پوشش هزینه های ثابت:

این نسبت هم مانند نسبت درآمد به هزینه های بهره است با این تفاوت که تا حدی جنبه کاملتری دارد.در این نسبت این حقیقت که اکثر شرکتها نسبت به اجاره داراییها اقدام می نمایند ودر نتیجه تعهدات درازمدت ناشی از تنظیم قردادهای اجاره برای خود به وجود میاورندملحوظ  می شود.هزینه ثابت به هزینه های بهره و تعهدات اجاری دراز مدت سالانه اتلاق میگردد.این نسبت به صورت زیر به دست میاید.

                                            هزینه های اجاره +هزینه های بهره+سود قبل از مالیات

نسبت پوشش هزینه های ثابت =----------------------------------------------------------

                                                       هزینه های اجاره +هزینه های بهره

معمولا اجاره بلند مدت به اجاره هایی اتلاق می گردد که مدت آنهاحداقل(3)سال باشد بنابراین اجاره های کمتر از این مدت شامل نسقبت پوشش هزینه های ثابت نخواهد بود .

نسبتهای فعالیت

***************************

 نسبت های فعالیت میزان کاربرد فعال و مصرف منابع مالی در اختیار شرکت را اندازه گیری میکنند این نسبتها همگی میزان سطح فروش را با حسابهای مختلف دارایی مقایسه     می نمایند فرض بر این است که با به کار بردن این نسبت ها توازن صحیحی باید بین میزان فروش و حسابهای مختلف دارایی مانند موجودی کالا ,بدهکاران , دارایی های ثابت ,و غیره موجود باشد .

نسبت گردش موجودی کالا:

                                         فروش

نسبت گردش موجودی کالا=--------------

                                     موجودی کالا

اگر نسبت گردش موجودی کالا برابرمتوسط صنعت  باشد این وضع نشان دهنده آن است که این شرکت موجودی کالای اضافی نگهداری نکرده است البته موجودی کالای اضافی در امر تولید موثر نبوده ویک نوع سرمایه گذاری با بازده صفر محسوب میشود.

در هنگام محاسبه نسبت گردش موجودی کالا معمولا دو مشکل وجود دارد.اولا فروش براساس قیمت بازار تعیین می شود در حالیکه موجودی کالا برحسب بهای تمام شده محاسبه می گردد. برای حل این مشکل بهتر است بجای فروش در صورت کسر از قیمت تمام شده کالای فروش رفته استفاده کرد. مشکل دوم این است که فروش در طول سال بدست میاید در حالیکه رقم موجودی کالا در یک لحظه از زمان بدست میاید ,بنابراین بهتر این خواهد بود که میانگین موجودی کالا را بدست بیاوریم یعنی موجودی اول دوره وآخر دوره را بدست آوریم وبر 2 تقسیم کنیم بخصوص اگر تجارت یک سازمان مالی فصلی باشد و میزان فروش در فصول معینی نوسانات شدید داشته باشد انجام چنین تعدیلی ضروری بنظر میرسد.

دوره متوسط وصول مطالبات:

************************************

نسبت دوره متوسط وصول طلب گردش حساب بدهکاران را اندازه گیری می کند که در دو مرحله محاسبه می گردد:

1) برای بدست آوردن فروش متوسط روزانه فروش سالانه را بر 360 تقسیم می کنیم .

2) سپس مقدار حساب بدهکاران را بر متوسط فروش روزانه تقسیم می کنیم تا معلوم شود به طور متوسط چند روز طول می کشد تا عواید حاصل از فروش نسیه جمع آوری گردد . مدت زمان متوسط زمانی است که بعد از فروش نسیه طول می کشد تا وجوه حاصل جمع آوری گردد.

                      فروش سالانه

فروش روزانه=---------------

                            360

 

***************************

(چون اطلاعات مربوط به فروش نسیه معمولادر دسترس نمی باشدلذا از فروش کل استفاده می شود.)

                                      حساب بدهکاران

دوره متوسط وصول طلب=-------------------

                                       فروش روزانه

نسبت گردش داراییهای ثابت:

***************************

نسبت فروش به دارایی های ثابت گردش داراییهای ثابت (ماشین آلات وتجهیزات) رااندازه میگیرد.

                                                        فروش

نسبت گردش دارایی های  ثابت =--------------------------

                                           دارایی های ثابت خالص

اگر نسبت گردش داراییهای ثابت شرکتی از میزان متوسط صنعت آن کمتر باشد این نشان میدهد که شرکت داراییهای خود را با ظرفیت مناسب مانند سایر شرکتهای این صنعت بکار نگرفته است.

 

نسبت گردش مجموع داراییها:

***************************

                                                   فروش

نسبت گردش موجودی داراییها=-------------------

                                         مجموع داراییها

اگر نتیجه حاصله از این نسبت از متوسط صنعت کمتر باشد متوجه می شویم که شرکت مورد نظر متناسب با داراییهای سرمایه گذاری شده نسبت به امر تولید اقدام نکرده است از اینرو برای اصلاح این امر یا باید حجم فروش افزوده شود ویا مقداری ازمیزان داراییها کاسته شودویا اینکه هردو اقدام صورت گیرد.

نسبتهای سودآوری

***************************

نسبت سود به فروش :

نسبت سود به فروش از تقسیم سود خالص پس از کسر مالیات بر فروش بدست میاید ودر واقع سود هر ریال از فروش را نشان می دهد.

                                   سود خالص بعد از مالیات

حاشیه سود به فروش=---------------------------------

                                                فروش

اگر حاشیه سود به فروش شرکتی از متوسط صنعت آن کمتر باشد نمایانگر آن است که قیمتهای فروش در شرکت مورد نظر پایین است ویا هزینه های فروش افزایش یافته اند ویا هردو حالت شکل گرفته اند.

***************************

بازده مجموع داراییها:

نسبت سود خالص به مجموع داراییها بازده کل سرمایه گذاری شرکت را نشان میدهد وآنرامعمولابا حرف(ROI)نشان میدهند.

                                   سود خالص بعد از مالیات

بازده مجموع داراییها =-------------------------------

                                         مجموع داراییها

درصورت پایین بودن بازده مجموع داییها از متوسط صنعت میتوان دریافت که نسبت سود به فروش ویاگردش کل داراییها پایین است.
 

***************************
بازده سرمایه گذاری :

نسبت سود خالص بعد از مالیات به سرمایه, نرخ بازده سرمایه گذاری سهامداران را نشان میدهد.

 

                                 سود خالص بعد از مالیات

بازده سرمایه گذاری =-------------------------------

                                            سرمایه


*************************** 

محدودیتهای تجزیه وتحلیل نسبتهای مالی
با اینکه نسبتهای مالی وسیله مناسبی برای تجزیه وتحلیل وضع و موقعیت مالی شرکتها است, معذالک محدودیتهایی در آنها مشاهده می شود که به علت آنها باید کمال احتیاط را در کاربرد نسبتها رعایت کرد. نسبتهای مالی برمبنای اطلاعات حسابداری تهیه می شوند واین اطللاعات در اکثر مواقع قابل تفسیر بوده و حتی در بعضی مواقع بر اثرحسابسازی بوجود میایند . برای مثال دو شرکت مختلف ممکن است  روشهای مختلفی برای محاسبه استهلاک وارزشیابی موجودی بکار برند ودر نتیجه سود آنها کمتر ویا بیشتر نشان داده شود. اختلافات مشابهی  را میتوان در نحوه منظور نمودن هزینه های قسمت تحقیق وتوسعه ,طرحهای بازنشستگی ,ادغام وتولید وذخیره مطالبات مشکوک الوصول مشاهده کرد .

***************************

برای مشاهده و یادگیری نسبت های مالی

پیشنهاد میکنم فایل PDF زیررا دانلود کنید .

www.noandishan.ir/customized_images/link_na_7_4.pdf

فونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا ساز
فونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا ساز
موضوعات مرتبط: سوالات و جواب های حسابداری به صورت آنلاین ، نمونه سوالات حسابداری ، کتاب ها و pdf ، ،

تاريخ : یک شنبه 1 ارديبهشت 1392 | 1:23 بعد از ظهر | نویسنده : روزبه رجبی |

صرفا جهت شوخی

فواید سربازی رفتن دخترها...

مثلا اگر دخترها هم برن سربازی چی میشه؟ ....

۱) قضیه فرار از سربازی به کل منتفی میشه و همه (پسرها) می خوان برن
سربازی ... حتی اونهایی هم که قبلا رفتن می خوان دوباره برن!!

۲) غذای پادگان ها نسبت به گذشته خیلی بهتر میشه ( دخترها می خوان
هنرهاشون را نشون بدن)

 ۳) هیچ کس دیگه دنبال معافیت نمیره حتی کور کچل ها هم می خوان بیان سربازی!!!

۴) اضافه خدمت برداشته میشه ... کارایی که قبلا باعث اضافه خدمت می شده
حالا باعث کاهش خدمت میشه

۵) ازدواج دانشجویی و لاو ترکوندن توی دانشگاه کم میشه و ازدواج در
پادگان و عشق من هم سنگر من مد میشه!

۶) فرهنگ عمومی پادگان افزایش پیدا می کنه .... دیگه سربازها فحش رکیک به
هم نمیدن از شوخی هم خبری نیست(بخاطر حضور بانوان!)
7) حمام و دست شویی های پادگان ها بالاخره روی بهداشت رو هم می بینن

۸) دیگه رژه ها در پادگان درست انجام میشه .... چون دخترها را میذارن صف اول

۹)خاموشی از ۹ شب به ۱۲.۵ - ۱ شب میرسه

۱۰) همیشه می تونی یکی را پیدا کنی که پوتین و جورابات را بشوره

۱۱) خدمت سربازی از ۲سال به ۶ ماه کاهش پیدا می کنه ... اگه خواستی
میتونی اصلا نری ... چون تا ۱۵ سال بعدش سرباز نمی خوان از بس داوطلب هست

۱۲) بعد از ۶ ماه که از سربازی بر می گردی اندازه ۶ سال خاطره داری!!!

فونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا ساز
فونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا ساز
موضوعات مرتبط: طنز حسابداری ، جوک های دانشجویی ، ،

تاريخ : شنبه 31 فروردين 1392 | 8:22 بعد از ظهر | نویسنده : روزبه رجبی |

شعر کتاب

***************************

تموم حرفایی که نگفتی
می خوان که زودتر از پا بیفتی
همه لحظه ها که ساکت نشستی
منتظرن تا ببینن شکستی
اون همه کتاب کنج اون خونه
پر حرفای مفت و ارزونه
این همه جواب واسه یک سوال
کی از دل تنگ تو می دونه؟
کی از دل تنگ تو می دونه؟
کی از دل تنگ تو می دونه؟

***************************
چشاتو باز کن اینجا دنیاست
بهشت یه جایی دور از اینجاست
جهان سراسر ظلم و سهم
انسان هر دم مشمول رحمه
این همه لباس این همه نقاب
تو هیچی نیستی به جز گل و آب
اگر یه عمر که تو بیداری
یه لحظه فقط کنارم بخواب
یه لحظه فقط کنارم بخواب
یه لحظه فقط کنارم بخواب

***************************

کتاب سفید کتاب سیاه چی می دونن از جنگ مه و ماه
خوش اومدی به تمدن پوچ تمدن بومی های زود جوش
خوش اومدی به تمدن مرگ تمدن شاخه های بی برگ

***************************

تمدن ترس تمدن شر کهنه ترین اخترای بشر
خوش اومدی نوزاد کتابی بیدار شو رفیق یه عمر خوابی

***************************

تموم حرفایی که نگفتی
می خوان که زودتر از پا بیفتی
همه لحظه ها که ساکت نشستی
منتظرن تا ببینن شکستی
اون همه کتاب کنج اون خونه
پر حرفای مفت و ارزونه
این همه جواب واسه یک سوال
کی از دل تنگ تو می دونه؟
کی از دل تنگ تو می دونه؟
کی از دل تنگ تو می دونه؟

***************************
این همه لباس این همه نقاب
تو هیچی نیستی به جز گل و آب
اگر یه عمر که تو بیداری
یه لحظه فقط کنارم بخواب
یه لحظه فقط کنارم بخواب
یه لحظه فقط کنارم بخواب

***************************
وقتی قلب من و تو شب روی نیمکتا می خوابن
وقتی نا گفته ها هر سال شرط قیمت کتابن
وقتی با یک بغض پر از حرف، شب کنار هم می خوابیم
داره دیر میشه لعنتی تو خودت یک جین کتابی
وقتی با یک بغض پر از حرف، شب کنار هم می خوابیم
داره دیر میشه لعنتی ...!

فونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا ساز
فونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا ساز
موضوعات مرتبط: اشعار ، ،

تاريخ : شنبه 31 فروردين 1392 | 6:50 بعد از ظهر | نویسنده : روزبه رجبی |

همسر خدا

یک شاهد عینی از نیویورک سیتی نقل کرد:

در یک روز سرد دسامبر ، چندسال پیش،یه پسر کوچیک ،

در حدود 7 ساله، کنار یه مغازه کفش فروشی توی یه خیابون شلوغ واستاده بود.

پابرهنه،سر گذاشته بود به ویترین ، و از سرما به خودش میلرزید.

یه خانم به پسر نزدیک شد و گفت، “دوست کوچولوی من،چرا اینقدر ژرف به اون شیشه

نگاه میکنی؟”

بچه جواب داد : “من داشتم از خدا میخواستم که یه جفت از اون کفشها بهم بده”

اون خانم دست بچه رو گرفت، رفت توی مغازه، و از فروشنده خواست

که نیم دوجین از کفشها رو برای پسر بچه بیاره. بعدش از مغازه دار خواست

اگه میشه یه لگن آب و یه حوله بهش بده. و اونم خیلی سریع اینا رو واسش آورد.

خانم دوست کوچولو رو برد عقب مغازه، دستکشهای خودشو در آورد،

زانو زد رو زمین، پاهای کوچک پسر رو شست و با حوله خشک کرد.

حالا دیگه فروشنده با کفشها برگشته بود. یه جفت گذاشت

جلوی پاهای پسر. اون خانم کفشا رو براش خرید.بقیه کفشها

رو هم بست و همشو داد به پسره. نوازشش کرد و بهش گفت:

“بدون شک، تو الان احساس راحتی بیشتری میکنی.”

و برگشت که بره. بچه مات و مبهوت با دستش خانم رو گرفت،

در حالی که به صورت خانم نگاه میکرد و اشک توی چشماش بود ازش پرسید;

شما همسر خدا هستید؟!

فونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا ساز
فونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا ساز
موضوعات مرتبط: داستان های آموزنده و مطالب جالب ، ،

تاريخ : شنبه 31 فروردين 1392 | 12:41 قبل از ظهر | نویسنده : روزبه رجبی |

صرفا جهت شوخی

روند تغییر چهره دانشجویان دختر...!در دانشگاهها!!! معرکه س!!!

فونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا ساز
فونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا ساز
موضوعات مرتبط: جوک های دانشجویی ، ،

تاريخ : شنبه 31 فروردين 1392 | 1:6 قبل از ظهر | نویسنده : روزبه رجبی |

تصویر واضح آخرین دست نوشتهٔ عسل بدیعی

به گزارش کافه سینما رضا داود نژاد وعده داده بود برای پایان دادن به برخی شایعات بی اساس سند دستنوشته عسل بدیعی را منتشر کند.متن نوشته شده به قلم عسل بدیعی توسط خواهرش در مراسم تشییع وی خوانده شد و اینک عکس دستخط خود او را اینجا ببینید.

شعر مریم حیدرزاده برای عسل بدیعی

بخواب آروم عسل بانو :: که بی تو ساکته اینجا

ولی راحت شدی انگار :: از این بی رحمی دنیا

بخواب آروم و بی غصه :: کی این دردو یادش میره

سکانس آخرت این نیست :: کسی جاتو نمیگیره

لالا لالا بخواب اما :: روزای بی عسل سخته

با پرواز پر از دردت :: بهار از یادمون رفته

زمین ساکت،زمان آروم :: عسل تو آسمون خوابه

ستارش رفته از امشب :: یه جای دیگه میتابه

مث پروانه ها حالا :: دیگه آزاده آزادی

به خیلی آدما با عشق :: دوباره زندگی دادی

لالا لالا گلای سرخ :: گلای یاس و بابونه

کی اینو باورش میشه :: که تو دیگه نیای خونه

تو قلبت میزنه اینجا :: تو عطرت اینجا پیچیده

تو اسم پاک و شیرینت :: صدای زندگی میده

فونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا ساز
فونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا ساز

تاريخ : جمعه 30 فروردين 1392 | 3:49 بعد از ظهر | نویسنده : روزبه رجبی |

داستان آموزنده

پادشاهی دو شاهین کوچک به عنوان هدیه دریافت کرد...

آنها را به مربی پرندگان دربار سپرد تا برای استفاده در مراسم شکار تربیت کند....

یک ماه بعد، مربی نزد پادشاه آمد و گفت که یکی از شاهین‌ها تربیت شده و آماده شکار است اما نمی‌داند چه اتفاقی برای آن یکی افتاده و از همان روز اول که آن را روی شاخه‌ای قرار داده تکان نخورده است.
این موضوع کنجکاوی پادشاه را برانگیخت و دستور داد تا پزشکان و مشاوران دربار، کاری کنند که شاهین پرواز کند. اما هیچکدام نتوانستند,

روز بد پادشاه دستور داد تا به همه مردم اعلام کنند که هر کس بتواند شاهین را به پرواز درآورد پاداش خوبی از پادشاه دریافت خواهد کرد.
صبح روز بعد پادشاه دید که شاهین دوم نیز با چالاکی تمام در باغ در حال پرواز است,

پادشاه دستور داد تا معجزه‌گر شاهین را نزد او بیاورند.
درباریان کشاورزی متواضع را نزد شاه آوردند و گفتند اوست که شاهین را به پرواز درآورد.

پادشاه پرسید: «تو شاهین را به پرواز درآوردی؟ چگونه این کار را کردی؟ شاید جادوگر هستی؟

کشاورز گفت: کار ساده‌ای بود، من فقط شاخه‌ای راکه شاهین روی آن نشسته بود بریدم. شاهین فهمید که بال دارد و شروع به پرواز کرد.

گاهی لازم است برای بالا رفتن، شاخه‌های زیر پایمان را ببریم.

فونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا ساز
فونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا ساز
موضوعات مرتبط: داستان های آموزنده و مطالب جالب ، ،

تاريخ : چهار شنبه 28 فروردين 1392 | 11:38 بعد از ظهر | نویسنده : روزبه رجبی |

پیرمرد عاقل

پیرمردی 92ساله که سر و وضع مرتبی داشت در حال انتقال به خانه سالمندان بود.همسر70ساله اش به تازگی در گذشته بود و او مجبور بود خانه اش را ترک کند.پس از چند ساعت انتظار در سرسرای خانه سالمندان،به او گفته شد که اتاقش حاضر است.پیرمرد لبخندی بر لب آورد.همین طور که عصا زنان به طرف آسانسور میرفت،به او توضیح دادم که اتاقش خیلی کوچک است و به جای پرده،روی پنجره هایش کاغذ چسبانده شده است.پیرمرد درست مثل بچه ای که اسباب بازی تازه ای به او داده باشند با شوق و اشتیاق فراوان گفت:خیلی دوستش دارم.به او گفتم:ولی شما هنوز اتاقتان را ندیده اید!چند لحظه صبر کنید الان می رسیم.او گفت:به دیدن و ندیدن ربطی ندارد.شادی چیزی است که من از پیش انتخاب کرده ام.این که من اتاق را دوست داشته باشم یا نداشته باشم به مبلمان و دکور و...بستگی ندارد بلکه به این بستگی دارد که تصمیم بگیرم چگونه به آن نگاه کنم.من پیش خود تصمیم گرفته ام که اتاق را دوست داشته باشم.این تصمیمی است که هر روز صبح که از خواب بیدار می شوم میگیرم.

من2کار میتوانم بکنم:یکی این که تمام روز را در رختخواب بمانم و مشکلات قسمتهای مختلف بدنم که دیگر خوب کار نمی کنند را بشمارم،یا آن که از جا برخیزم و به خاطر آن قسمتهایی که هنوز درست کار می کنند شکرگزار باشم.هر روز،هدیه ای است که به من داده میشود و من تا وقتی که بتوانم چشمانم را باز کنم،بر روی روز جدید و تمام خاطرات خوشی که در طول زندگی داشته ام تمرکز خواهم کرد.سن زیاد مثل یک حساب بانکی است.آنچه را در طول زندگی ذخیره کرده باشید میتوانید بعدأ برداشت کنید.بدین خاطر،راهنمایی من به تو این است که هر چه میتوانی شادی های زندگی را در حساب بانکی حافظه ات ذخیره کنی.از مشارکت تو در پر کردن حسابم با خاطره های شاد و شیرین تشکر میکنم.هیچ میدانی که من هنوز هم در حال ذخیره کردن در این حساب هستم؟...

با تشکر از استاد ارجمند حجت اله اسدی نسب

فونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا ساز
فونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا ساز
موضوعات مرتبط: داستان های آموزنده و مطالب جالب ، ،

تاريخ : جمعه 4 اسفند 1391 | 12:50 قبل از ظهر | نویسنده : روزبه رجبی |

درخت مشکلات

نجار،یک روز کاری دیگر را هم به پایان برد.آخر هفته بود و تصمیم گرفت دوستی را برای صرف نوشیدنی به خانه اش دعوت کند.موقعی که نجار و دوستش به خانه رسیدند،قبل از ورود،نجار چند دقیقه در سکوت جلو درختی در باغچه ایستاد...و با دو دستش،شاخه های درخت را گرفت.چهره اش بی درنگ تغییر کرد.خندان وارد خانه شد،همسر و فرزندانش به استقبالش آمدند.برای فرزندانش قصه گفت،و بعد با دوستش به ایوان رفتند تا نوشیدنی بنوشند.از آنجا می توانستند درخت را ببینند.دوستش دیگر نتوانست جلو کنجکاوی اش را بگیرد،و دلیل رفتار نجار را پرسید.نجار گفت:آه این درخت مشکلات من است.موقع کار،مشکلات فروانی پیش می آید،اما این مشکلات مال من است و ربطی به همسر و فرزندانم ندارد.وقتی به خانه می رسم،مشکلاتم را به شاخه های آن درخت می آویزم.روز بعد،وقتی میخواهم سر کار بروم،دوباره آنها را از روی شاخه بر میدارم.جالب این است که وقتی صبح به سراغ درخت میروم تا مشکلات را بردارم،خیلی از مشکلات دیگر آنجا نیستند،و بقیه هم خیلی سبکتر شده اند.

با تشکر از استاد ارجمند حجت اله اسدی نسب

فونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا ساز
فونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا ساز
موضوعات مرتبط: داستان های آموزنده و مطالب جالب ، ،

تاريخ : جمعه 4 اسفند 1391 | 12:45 قبل از ظهر | نویسنده : روزبه رجبی |

زندگی

زندگی فردا نیست،زندگی امروز است،زندگی قصه عشق است

و امید،صحنه غمها نیست،به چه می اندیشی؟

نگرانی بیجاست،عشق اینجا و تو اینجا و خدا هم اینجاست،

پای در راه گذار،راهها منتظرند،تا تو هر جا که بخواهی برسی،پس رها باش

و رها باش و رها،تا نماند قفسی....

با تشکر از استاد ارجمند حجت اله اسدی نسب

فونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا ساز
فونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا ساز
موضوعات مرتبط: داستان های آموزنده و مطالب جالب ، ،

تاريخ : پنج شنبه 3 اسفند 1391 | 12:2 قبل از ظهر | نویسنده : روزبه رجبی |

گرگ صفت

گفت دانایی که گرگی خیره سر،هست پنهان در نهاد هر بشر

هر که گرگش را دراندازد به خاک،رفته رفته میشود انسان پاک

وانکه با گرگش مدارا میکند،خلق و خوی گرگ پیدا میکند

در جوانی جان گرگت را بگیر،وای اگر این گرگ گردد با تو پیر

روز پیری گر که باشی همچو شیر،ناتوانی در مصاف گرگ پیر

مردمان گر یکدیگر را میدرند،گرگهاشان رهنما و رهبرند

وآن ستمکاران که با هم محرمند،گرگهاشان آشنایان همند

گرگها همراه و انسانها غریب،با که باید گفت این حال عجیب؟

با تشکر از استاد ارجمند حجت اله اسدی نسب

فونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا ساز
فونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا ساز
موضوعات مرتبط: اشعار ، ،

تاريخ : پنج شنبه 3 اسفند 1391 | 11:48 قبل از ظهر | نویسنده : روزبه رجبی |

چه خوب آمد و چه خوب رفت!!!

روزی در مجلس ختمی،مرد متین و موقری که در کنارم نشسته بود و قطره اشکی هم در چشم داشت،آهسته به من گفت:آیا آن مرحوم را از نزدیک می شناختید؟گفتم:خیر قربان!خویش دور بنده بوده و به اصرار خانواده آمده ام،تا متقابلأ،در روز ختم من،خویشان خویش،به اصرار خانواده بیایند.حرفم را نشنید،چرا که میخواست حرفش را بزند.پس گفت:بله...خدا رحمتش کند!چه خوب آمد و چه خوب رفت.آزارش به یک مورچه هم نرسید.زخمی هم به هیچکس نزد.حرف تندی هم به هیچکس نگفت.اسباب رنجش خاطر هیچکس را فراهم نیاورد.هیچکس از او هیچ گله و شکایتی نداشت.دوست و دشمن از او راضی بودند و به او احترام می گذاشتند...حقیقتأ چه خوب آمد و چه خوب رفت..گفتم:با این صفات خالی از صفت که جنابعالی برای ایشان برشمردید،نمی آمد و نمی رفت خیلی آسوده تر بود،چرا که70سال به ناحق،نان کسانی را خورد که به خاطر حقیقت می جنگند و زخم می زنند و می سوزانند و می سوزند و می رنجانند و رنج می کشند...و این بیچاره ها که با دشمن،دشمنی می کنند و با دوست دوستی،دایمأ گرسنه اند و تشنه،چرا که آب و نانشان را همین کسانی خورده اند و میخورند که زندگی را "چه خوب آمد و چه خوب رفت" تعریف میکنند.آخر آدمی که در طول70سال عمر،آزارش به یک مدیر کل دزد منحرف،به آدم بدکار هرزه،به یک چاقو کش باج گیر محله هم نرسیده،چه جور انسانی است؟
آدمی که در طول70سال،حتی توی گوش1محتکر گران فروش نزده است،با چنگ و دندان به جنگ1رباخوار کلاه بردار نرفته،و تفی بزرگ به صورت یک سیاستمدار خود باخته ی وابسته به اجنبی نینداخته،با کدام تعریف آدمیت و انسانیت تطبیق می کند و به چه درد این دنیا می خورد؟آقای محترم!ما نیماده ایم که بود و نبودمان هیچ تأثیری بر جامعه بر تاریخ،بر زندگی و برآینده نداشته باشد.ما آمده ایم که با دشمنان آزادی دشمنی کنیم و برنجانیم شان،و همدوش مردان با ایمان تفنگ برداریم و سنگر بسازیم،و همپای آدمهای عاشق،به خاطر اصالت و صداقت عشق بجنگیم.ما آمده ایم که با حضورمان،جهان را دگرگون کنیم،نیامده ایم تا پس از مرگمان بگویند:از کرم خاکی هم بی آزارتر بود و از گاو مظلومتر،ما باید وجودمان ونفس کشیدنمان،و راه رفتنمان،و نگاه کردنمان،و لبخند زدنمان هم مانند تیغ به چشم و گلوی بدکاران و ستمگران برود...ما نیامده ایم فقط به خاطر آنکه همچون گوسفندی زندگی کرده باشیم که پس از مرگمان،گرگ و چوپان و سگ گله،هر3ستایشمان کنند...گمان میکنم که آن آقا خیلی وقت بود که از کنارم رفته بود،و شاید من هم،فقط در دل خویش سخن میگفتم تا مبادا یکی از خویشاوندان خوب را چنان برنجانم که در مجلس ختمم حضور به هم نرساند!

با تشکر از استاد ارجمند حجت اله اسدی نسب

فونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا ساز
فونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا ساز
موضوعات مرتبط: داستان های آموزنده و مطالب جالب ، ،

تاريخ : جمعه 27 بهمن 1391 | 8:40 بعد از ظهر | نویسنده : روزبه رجبی |

روانشناسی از طریق مدل ابروها

در بررسی هایی که بر روی ابروها و رابطه آنها با شخصیت انسان انجام گرفته است،دانشمندان به این نتیجه رسیدند که هر شکلی از ابرو با شخصیت صاحب آن رابطه دارد...در اینجا به چند شکل ابرو و رابطه آنها با شخصیت افراد اشاره میکنیم:1ابروهای نرم و کم پشت نشانه ناپختگی و بی تجربگی است.2ابروهای پر پشت نشانه تحرک زیاد و پرانرژی بودن است.3ابروهای بلند نشانه ثبات شخصیت و تلاش و کوشش فراوان است.4ابروهای کوتاه نشانه عدم استواری و خیالاتی بودن است.5ابروهای پیوسته نشانه حساس بودن است.6ابروهای دور ازهم نشانه ضعف و انزوا طلبی و ناپختگی است.7ابروهای نزدیک به چشم نشانه اراده قوی و تمرکز ذهن است.8ابروهای صاف نشانه شخصیت محکم و لجباز است.9ابروهای کمانی نشانه نیرو و نشاط و گرمی است.10ابروهایی که انتهای آنها به سمت بالاست نشانه جرأت و نشاط و شادمانی است.11ابروهایی که انتهای آن افتاده است نشانه پیچیدگی شخصیت و اضطراب است...بطور کلی میتوان گفت:ابروهای پرپشت(نشانه فعالیت)،ابروهای بلند(نشانه اراده)،ابروهای بالا(نشانه جرأت)،و ابروهای کمانی(نشانه گرمی واشتیاق)است.

با تشکر از استاد ارجمند حجت اله اسدی نسب

فونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا ساز
فونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا ساز
موضوعات مرتبط: داستان های آموزنده و مطالب جالب ، ،

تاريخ : جمعه 27 بهمن 1391 | 8:37 بعد از ظهر | نویسنده : روزبه رجبی |

به او اعتماد کن

مردی ثروتمند وجود داشت که همیشه پر از اضطراب و دلواپسی بود.با اینکه از همه ثروتهای دنیا بهره مند بود،هیچ گاه شاد نبود.او خدمتکاری داشت که ایمان درونش موج می زد.روزی خدمتکار وقتی دید مرد تا حد مرگ نگران است به او گفت:ارباب،آیا حقیقت دارد که خداوند پیش از بدنیا آمدن شما جهان را اداره می کرد؟ او پاسخ داد:بله.خدمتکار پرسید:...آیا درست است که خداوند پس از آنکه شما دنیا را ترک کردید آنرا همچنان اداره می کند؟ارباب دوباره پاسخ داد:بله. خدمتکار گفت: پس چطور است به خداوند اجازه بدهید وقتی شما در این دنیا هستید او آنرا اداره کند؟ به او اعتماد کن ،وقتی تردیدهای تیره به تو هجوم می آورند.به او اعتماد کن،وقتی که نیرویت کم است.به او اعتماد کن،زیرا وقتی به سادگی به او اعتماد کنی اعتمادت سخت ترین چیزها خواهد بود....

با تشکر از استاد ارجمند حجت اله اسدی نسب

فونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا ساز
فونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا ساز
موضوعات مرتبط: داستان های آموزنده و مطالب جالب ، ،

تاريخ : جمعه 27 بهمن 1391 | 8:34 بعد از ظهر | نویسنده : روزبه رجبی |

چند میفروشی؟

مرد کشاورزی یک زن نق نقو داشت که از صبح تا نصف شب در مورد چیزی شکایت میکرد.تنها زمان آسایش مرد زمانی بود که با قاطر پیرش در مزرعه شخم میزد.یک روز،وقتی که همسرش برایش ناهار آورد،کشاورز قاطر پیر را به زیر سایه ای راند و شروع به خوردن ناهار خود کرد.بلافاصله همسر نق نقو مثل همیشه شکایت را آغاز کرد.ناگهان قاطر پیر با هر دو پای عقبی لگدی به پشت سر زن زد و در دم کشته شد.در مراسم تشییع جنازه چند روز بعد،کشیش متوجه چیز عجیبی شد.هر وقت یک زن عزادار برای تسلیت گویی به مرد کشاورز نزدیک میشد،مرد گوش میداد و به نشانه تصدیق سر خود را بالا و پایین میکرد،اما هنگامی که یک مرد عزادار به او نزدیک میشد،او بعد از یک دقیقه گوش کردن سر خود را به نشانه مخالفت تکان میداد.پس از مراسم تدفین،کشیش از کشاورز قضیه را پرسید.کشاورز گفت:خوب،این زنان می آمدند چیز خوبی در مورد همسرمن میگفتند،که چقدر خوب بود،یا چقدر خوشگل یا خوش لباس بود،بنابراین من هم تصدیق میکردم.کشیش پرسید،پس مردها چه میگفتند؟کشاورز گفت:آنها میخواستند بدانند که آیا قاطر را حاضرم بفروشم یا نه؟

با تشکر از استاد ارجمند حجت اله اسدی نسب

فونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا ساز
فونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا ساز
موضوعات مرتبط: داستان های آموزنده و مطالب جالب ، ،

تاريخ : جمعه 27 بهمن 1391 | 8:31 بعد از ظهر | نویسنده : روزبه رجبی |

طوری زندگی کنی که زندگیت ارزش نجات دادن داشته باشد!

روزی مردی جان خود را به خطر انداخت تا جان پسر بچه ای را که در دریا در حال غرق شدن بود نجات دهد.اوضاع آنقدر خطرناک بود که همه فکر می کردند هر دوی آنها غرق می شوند.و اگر غرق نشوند حتمأ در بین صخره ها تکه تکه خواهند شد.ولی آن مرد با تلاش فراوان پسر بچه را نجات داد.آن مرد خسته و زخمی پسرک را به نزدیک ترین صخره رساند،و خود هم از آن بالا رفت.بعد از مدتی که هر دو آرامتر شدند،پسر بچه رو به مرد کرد و گفت: از اینکه به خاطر من جان خودت را به خطر انداختی متشکرم.مرد در جواب گفت:احتیاجی به تشکر نیست،فقط سعی کن طوری زندگی کنی که زندگیت ارزش نجات دادن را داشته باشد!

با تشکر از استاد ارجمند حجت اله اسدی نسب

فونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا ساز
فونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا ساز
موضوعات مرتبط: داستان های آموزنده و مطالب جالب ، ،

تاريخ : جمعه 27 بهمن 1391 | 8:29 بعد از ظهر | نویسنده : روزبه رجبی |
صفحه قبل 1 ... 2 3 4 5 6 ... 19 صفحه بعد
.: Weblog Themes By BlackSkin :.