رابطه بین طلا،نفت و ارز



به سبب همبستگی مستقیم نفت و طلا همواره در کوتاه ترین زمان ممکن بحران بازار نفت به بازار طلا نیز کشیده میشود. می توان گفت در حال حاضر جهان شاهد چرخش سر مایه گذاری از بازار نفت به بازار طلا است. حال سوال مهمی که اینجا مطرح می شود این است که تعییرات عمده در قیمت طلا و نفت در پی تغییر جه شاخص هایی صورت می پذیرد؟

عوامل تاثیر گذار بر قیمت نفت خارج از بازارهای مالی هستند و بیشتر به مسائل سیاسی موجود در کشورهای تولید کننده و به میزان تقاضای مصرف کنندگان بزرگ مثل ژاپن ایالات متحده آمریکا هند و چین مربوط می شود.

بالا رفتن قیمت نفت موچب افزایش تورم جهانی می شود و در این شرایط سرمایه گذاران علاقه مند هستند تا سرمایه خود را به کالایی تبدیل کنند تا بیشترین مقاومت را در برابر افزایش تورم داشته باشد طلا بهترین انتخاب برای آنها است و به همین سبب تقاضا برای طلا بالا رفته و موجب گرانی آن میشود. تاثیر گذاری قیمت نفت بر طلا باعث می شود نفت به صورت غیر مستقیم بر بسیاری دیگر از کالاها سهام شرکتها صنعت اتومبیل سازی و ارزهای رایج کشورها تاثیر بگذارد. یعنی چنانچه قیمت طلا و نفت افزایش پیدا کندواحد پول کشورهایی مثل آمریکا و ژاپن که وارد کننده عمده نقت هستند، تاثیر منفی خواهد پذیرفت اما در مقابل ، چون اتحادیه اروپا و انگلیس صادر کننده نفت به شمار می روند ، افزایش قیمت نفت تاثیر مثبتی بر ارزش یورو و پوند خواهد گذاشت.

تغییرات قیمت طلا نیز تاثیرات زیادی بر بازارهای مالی جهان دارد. در بازار ارز، عمده ارزهایی که رابطه تنگاتنگی با طلا دارند عبارتند از دلار و فرانک سوئیس. برخلاف نفت که در روابط خود با دیگر بازارها همواره نقش پیشرو ایفا می کند، طلا در رابطه خود با بازار ارز گاه نقش پیشرو و گاه نقش پیرو دارد و تاثیرات طلا متاثر از تغییرات ارزش دلار است. یعنی کاهش ارزش دلار موجب کاهش قیمت طلا برای خریدارانی است که با ارزی غیر از دلار قصد خرید دارند، در نتیجه تقاضا بالا می رود و موجب افزایش قیمت طلا می شود.

به این ترتیب یکی از اولین قوانین بازار طلا این است که قیمت این فلز با ارزش دلار رابطه عکس دارد و در جهت خلاف آن حرکت میکند. البته در بسیاری از اوقات دیده شده که این قانون نقض می شود و طلا و دلار هم جهت با یکدیگر حرکت می کنند که نمونه مشهور آن هم رفتار بازار در سال 2005 بود که طلا و دلار هر دو افزایش ارزش داشنتد. تاثیر مثبت افزایش قیمت طلا روی فرانک سوئیس از این بابت است که ذخایر طلای سوئیس برای اقتصاد متوسط این کشور وزنه سنگینی به شمار می آید وتغییر قیمت طلا اقتصاد این کشور را قدرتمند تر می کند که بالا رفتن ارزش فرانک سوئیس اولین نتیجه آن است. البته کشور آمریکا با وجود اینکه دارای بیشترین ذخایر طلای جهان می باشد، چنین تاثیر مثبتی را روی ارزش دلار تجربه نمی کند ، چون اقتصاد آمریکا اقتصاد بزرگی است و این میزان طلا در قیاس با کل اقتصاد این کشور ناچیز است و وزنه سنگینی محسوب نمی شود.

 

 



فونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا ساز
فونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا ساز
موضوعات مرتبط: مطالب و مقالات حسابداری ، ،

تاريخ : دو شنبه 13 آذر 1391 | 2:58 بعد از ظهر | نویسنده : روزبه رجبی |

نوسانات ارزی موجب گرانی مسکن می‌شود؟

مسکن به عنوان یک کالای سرمایه ای در کشور ما از عوامل زیادی تاثیر می گیرد و هر یک از شاخص‌های اقتصادی مانند تورم می تواند قیمت آن را با نوسان مواجه کند. یکی از مواردی که در دو سال گذشته تاثیر زیادی را بر بازار ساخت و ساز مسکن گذاشته، نوسانات شدید نرخ ارز بوده است.

 

از آنجایی که بخش عمده ای از فولاد مورد نیاز در بخش ساختمان از کشور چین وارد می شود، بنابراین نوسانات نرخ ارز قیمت ساخت و ساز را در کشور با تغییرات زیادی مواجه کرده و در نهایت قیمت نهایی را افزایش داده است.

 

در دو هفته اخیر نرخ ارز با رشد زیادی روبرو شد که همین امر بر واردات برخی از کالاهای ساختمانی را در آینده ای نزدیک با مشکل مواجه خواهد کرد و همچنین برخی تولیدات داخلی هم که مواد اولیه خود را از طریق واردات تامین می کنند، با گرانی روبرو می شوند.

 

در اوایل تیرماه بود که رئیس کانون سراسری انبوه سازان در گفتگو با مهر اعلام کرده بود: قیمت مصالح ساختمانی 25 درصد افزایش یافته است. وی گفته بود: آهنگ افزایش قیمت مصالح ساختمانی امسال مانند سال گذشته نبوده اما در نهایت قیمتها با افزایش روبرو شدند؛ به خصوص فولاد که عمده ترین مصالح در ساخت وساز به شمار می رود همچنین قیمت دیگر مصالح ساختمانی و نازک کاری هم افزایش پیدا کرده است.

 

براساس این گزارش، هفته گذشته 212 هزار تن فولاد در بازار بورس کشور معامله شد که ارزش آن، 186 هزار و 790 تن اعلام شده، این درحالی است که در این هفته 279 میلیارد و 888 میلیون تومان فولاد معامله شده است که نسبت به هفته گذشته افزایش 7 درصدی را نشان می دهد.

 

به گزارش مهر، در واقع بازار بورس هم به تبع قیمت ارز با نوسان مواجه شد که در نهایت این قیمتها می تواند بازار مسکن را دستخوش تحولات کند، البته اواخر سال گذشته وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به مهر با بیان اینکه قیمت ارز تاثیری بر قیمت مسکن ندارد، گفته بود: قیمت مصالح ساختمانی بالا نرفته است و اگر هم بالا رفته باشد در بخش تیرآهن است اما 2 میلیون و 700 هزار واحد مسکن مهر از مرحله تیر آهن و سیمان گذشته است و الان در مرحله نازک کاری است.

 

البته مسئولان به این امر توجه ندارند که گرچه نوسانات نرخ ارز بر قیمت ساخت وساز مسکن مهر تاثیری ندارد اما به طور حتم می تواند در بلند مدت نرخ ساخت و سازهای شخصی را که بخش عمده ساخت و ساز مسکن را در کشور تشکیل می دهند، افزایش دهد.


فونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا ساز
فونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا ساز
موضوعات مرتبط: مطالب و مقالات حسابداری ، ،

تاريخ : دو شنبه 13 آذر 1391 | 2:47 بعد از ظهر | نویسنده : روزبه رجبی |

پیش‌بینی بازار‌های جهانی در"ماه‌های‌آینده"  

بررسی سه اقتصاد مهم جهانی 

آمریکا: در آمریکا، وضعیت آمار و ارقام تا حدی بهبود یافته است. گزارش اشتغال آمریکا نشاندهنده کاهش سطح دستمزدها طی دو ماه اخیر است که ناشی از روند کاهشی آن در دوره قبل است. از سوی دیگر تقاضای مصرف کننده و خالص شاخص میزان خرده فروشی و شاخص های بازار مسکن برای سه ماه دوم سال با افزایش روبرو شدند. در عین حال شاخص های اعتماد کسب و کارهای تولیدی کاهش یافته است. هرچند روند اکثر شاخص های مهم حاکی از پیشرفت کل اقتصاد است. ریسک دارایی ها نیز در آمریکا طی ماه گذشته کاهش یافته است. بنابراین انتظار آغاز یک روند بهبود اقتصادی ثابت در اقتصاد آمریکا وجود ندارد.  کارشناسان اعتقاد دارند که هم اکنون در وضعیت خروج از شرایط فعلی هستیم. از طرفی به نظر می رسد که علاوه بر شرایط بی ثبات بازار، هزینه ریسک دارایی های سرمایه ای در بازارهای آمریکا بالا است. به علاوه بحران مالی جهانی نیز اثر منفی بر این بازار دارد. هر چند امید به پیشرفت بازارهای اروپا می تواند از میزان نگرانی در این مورد بکاهد.

 

 

اروپا: به نظر می رسد که میزان اخبار بد اقتصادی در اروپا کاهش یافته است. طبق آمار تولید ناخالص داخلی (GDP) در سه ماهه دوم سال، کشورهای اصلی اتحادیه اروپا در شرایط تقریبا خوبی قرار دارند. البته در این مورد باید سه نکته را در نظر بگیریم. نخست آنکه  نباید ضعف اقتصادی را در بعضی از مناطق اروپا با کاهش 0.4 درصد در تولید ناخالص داخلی (GDP) نادیده بگیریم. دوم اینکه این بهبود به میزان زیادی ناشی از همکاری مثبت در زمینه صادرات است که حفظ آن در یک مدت زمان کوتاه با وجود بحران در آمریکا، آسیا و حوزه اروپا بسیار مشکل است. سوم اینکه سطح شاخص های اصلی اقتصادی کشورهای عضو OECD در آلمان و فرانسه در منطقه منفی قرار دارند.

 

 

چین: وضعیت اطلاعات و آمار در مورد کشور چین بسیار پیچیده است. شاخص های اصلی کشور چین مانند سطح اطمینان به کسب و کار، تجارت و تولید صنعتی در سطح نا امید کننده ای قرار دارند. آمار جدید مربوط به میزان وام ها نیز بیشتر از حد انتظار کاهش یافته است. اگرچه احتمال زیادی وجود دارد که سیاست گذاری ها باعث تسریع روند بهبود حوزه های زیر ساختاری و نیازمند سرمایه گذاری شود. اگرچه انتظار می رود که در این کشور با یک روند رو به رشد در دو ماه آینده روبرو شویم اما بازارها هنوز در این مورد به اطمینان نرسیده اند. 

بررسی سیاست های محرک پولی در سه اقتصاد فوق

 

آمریکا: فدرال رزرو در صورت نیاز، تمایل شدیدی به اجرای سیاست های پولی دارد. آمار نگران کننده نرخ بیکاری در آمریکا و پایین بودن توان نرخ رشد اقتصادی برای جبران آن، بانک مرکزی آمریکا را بر آن داشت تا در نشست روز 13 سپتامبر اعلام کند که قصد دارد دور سوم سیاست تسهیل کمی (QE3) را اجرا کند. بر این اساس بانک فدرال رزرو اعلام کرد که قصد خرید اوراق قرضه به منظور کاهش نرخ بهره بلند مدت و افزایش نرخ رشد را دارد و همچنین قصد دارد که از این طریق نرخ بهره کوتاه مدت را تا نیمه سال 2015 نزدیک صفر نگهدارد و اولین اقدام برای افزایش نرخ بهره در انتهای سال 2014 خواهد بود. 

چین: انتظار می رود که بانک مرکزی چین (PBoC) ، نرخ بهره را به میزان یک برابر و نسبت ودیعه بانکی را به میزان سه برابر کاهش دهد. 

اروپا: سطح اطمینان در بازارهای مالی بسیار زیاد به تصمیمات بانک مرکزی اروپا وابسته خواهد بود. تمایل بسیار زیاد بانک مرکزی اروپا برای حفظ یک ارز واحد در منطقه یورو، این بانک را به سمت اجرای سیاست های پولی در این راستا سوق داده است، همانطور که رییس کل بانک مرکزی اروپا، دراگی، در روز پنج شنبه 6 سپتامبر اعلام کرد که بانک مرکزی اروپا تصمیم به خرید اوراق قرضه را دارد. 

بررسی و پیش بینی بازارها در ماه های آتی 

1.      اوراق با درآمد ثابت: به دلیل عدم وجود صرف مناسب برای قبول ریسک نرخ بهره، از دید کارشناسان رتبه اعتباری اوراق شرکتی کاهش یافته است. توصیه می شود که سرمایه گذاران در خصوص اوراق با درآمد بالا، ریسک معقولانه ای را بپذیرند. کارشناسان انتظار دارند که ارزش بدهی ارزی دولت های محلی آسیایی و اوراق قرضه دولتی در کشورهای G3 کاهش یابد. پیشنهاد می شود برای جبران ریسک نرخ بهره، در این بازار اقدام به سرمایه گذاری کوتاه مدت شود. علاوه بر آن توصیه می شود که سهم آن ها در سبد دارایی های سرمایه گذارها کاهش یابد. 

2.      دارایی های سرمایه ای:‌ انتظار می رود در بازار این دارایی ها با بهبود مواجه شویم هرچند بازارهای اروپایی از وضعیت نزولی به سمت ثبات حرکت می کنند. با وجود عدم اطمینان بالا در بازارهای اروپا، بانک مرکزی اروپا هنوز هم ابزاری دارد که بتواند بحران بدهی های دولت ها در منطقه یورو را کنترل کند. بعد از سخنان دراگی درباره اینکه هر کاری برای نجات منطقه یورو انجام می دهد؛ بازار با رشد 0.9 درصدی مواجه شد. با وجود نا امیدی نسبت به اجرای سیاست های تسهیل کمی، کارشناسان معتقد هستند که اکثر بانک های مرکزی تمایل به اجرای این سیاست ها دارند که باعث حمایت بیشتر از بازار دارایی های سرمایه ای خواهد شد. از جمله بخش هایی که انتظار بهبود در آن ها وجود دارد، عبارت است از: 

        تکنولوژی:‌ بازدهی بخش IT از متوسط بازدهی سایر بازارهای دارایی بیشتر است و نسبتا با ارزش های بالا معامله می شوند. آینده خوبی نیز برای بازار IT در کره جنوبی پیش بینی می شود.

 

      وسایل ارتباط از راه دور (Telecom):‌ بخش Telecom در انگلستان و چین همانند سایر بازارهای نوظهور در وضعیت بسیار خوبی هستند و در بخش موبایل با رشد خوبی همراه است.

 

        انرژی: افزایش اخیر قیمت های نفت خام، پشتوانه مناسبی برای شرکت های نفتی بوده است و می توان از آن به عنوان هجینگ در مقابل ریسک افزایش تنش در خاورمیانه استفاده کرد.

 

      لوازم اداری:‌ عملکرد این بازار در دوران بحران بازارها همانند سال های گذشته نسبتا خوب بوده است و ارزش کالاها در این بازار در حال رشد است. 

3.      بازار کالا ها: قیمت کالاها علی الخصوص فلزات گرانبها طی دو ماه اخیر افزایش یافته است، دلیل این افزایش محدودیت عرضه و امید به اجرای سیاست های تسهیل کمی توسط بانک های مرکزی است. در کل کارشناسان انتظار افزایش قیمت ها را در این بازار دارند. کاهش رشد عرضه و انتظارات برای اجرای سیاست ها به هدف ایجاد بهبود اقتصادی به احتمال زیاد باعث افزایش قیمت کالاها خواهد شد. هم چنین انتظار تزریق جریان های مالی به بازار دارندگان ETFs وجود دارد. با توجه به اینکه خالص جریان های مالی در کالاهای کشاورزی در سطح بسیار خوبی قرار دارد، پیش بینی می شود هر جریان مالی آتی و جدید در این فضا به سمت بخش انرژی و فلزات گرانبها جاری خواهد شد. از جمله بخش هایی که در این بازار انتظار بهبود در آن ها وجود دارد و پیشنهاد می شود که سهم آن ها در سبد دارایی های سرمایه گذارها افزایش یابد،

عبارت است از

        فلزات گرانبها:‌ با افزایش انتظارات نسبت به اجرای سیاست تسهیل کمی به خصوص از سمت بانک مرکزی آمریکا و مشکلات عرضه معادن آفریقای جنوبی، با روندی نزولی روبرو بودند. 

انتظار می رود که قیمت های طلا افزایش یابد، همچنانکه بعد از سخنرانی دراگی و پس از نشست بانک مرکزی اروپا دچار افزایش قیمت شدند. پیش بینی می شود که عوامل موثر بر قیمت طلا در بلند مدت (مانند خرید اوراق قرضه توسط بانک های مرکزی، افزایش میزان بدهی ها در اقتصاد های پیشرفته و ...) باعث افزایش قیمت طلا شوند. 

         انرژی:‌ پیش بینی می شود که به دلیل افزایش ریسک در خاورمیانه و کاهش عرضه، قیمت نفت خام افزایش یابد. به دلیل کاهش تولید، انتظار محدودیت عرضه در میان مدت وجود دارد. 

اما بخشی که پیشنهاد می شود سهم آن در سبد دارایی های سرمایه گذارها ثابت بماند،

عبارت است از: 

         فلزات صنعتی: سطح ذخایر این فلزات تقریبا بالا است بنابراین در نگاه کلی در وضعیت رو به رشدی قرار دارند. انتظار اجرای سیاست های تسهیل کمی از طرف بانک مرکزی چین (PBoC) باعث شده است تا واردات این فلز در این کشور روند مناسبی داشته باشد. اگرچه به دلیل پاره ای از مشکلات اقتصادی پیش بینی می شود که قیمت های مس در یک محدوده کوچک نوسان کنند. 

اما بخشی که انتظار رکود در آن می رود و پیشنهاد می شود سهم آن در سبد دارایی های سرمایه گذارها کاهش یابد، عبارت است از: 

         کالاهای کشاورزی:‌ قیمت کالاهای کشاورزی در ماه گذشته دارای یک روند ثابت بودند. محدودیت های عرضه ناشی از شرایط جوی ناسازگار در آمریکا منجربه افزایش قیمت کالاهای کشاورزی شدند. با وجود افزایش قیمت در روزهای اخیر؛ پیش بینی می شود که در روزهای آتی قیمت کالاهای کشاورزی با کاهش روبرو شوند. 

4.      بازار ارز: اجرای سیاست های پولی در آمریکا همراه با سیاست های تثبیت در اروپا از مهم ترین عوامل تاثیر گذار در بازار ارز هستند.  این بازارها تحت تاثیر سخنان اخیر دراگی و نشست اخیر بانک مرکزی آمریکا دچار نوسانات زیادی شدند. 

     دلار: طی سه ماه اخیر دلار آمریکا تحت فشار در مقابل سایر ارزهای مهم علی الخصوص ین بوده است. اگرچه اقتصاد آمریکا در تلاش برای مبارزه با شرایط بحرانی بیکاری در این کشور است اما پیشرفت هایی در شاخص های بازار کار آمریکا طی ماه های اخیر مشاهده شده است. دلار آمریکا در شرایط تطبیق با سیاست های مقامات پولی قرار دارد علی الخصوص که آن ها قصد دارند نرخ بهره کوتاه مدت را در منطقه صفر نگهداری کنند و برنامه خرید دارایی ها را با هدف کاهش هزینه های سرمایه گذاری در بلند مدت برای دولت و عاملان بازار اجرا کنند. علاوه بر تاثیر نشست بانک مرکزی آمریکا بر روی ارزش دلار، انتخابات ماه نوامبر کشور آمریکا نیز تاثیر پیچیده ای بر دلار خواهد داشت. هر چند پس از نشست روز پنج شنبه بانک مرکزی آمریکا، ارزش دلار در برابر یورو با اندکی کاهش روبرو شد؛ عاملان بازار منتظر زمان دقیق اجرای سیاست های تسهیل کمی ((QE3 از سوی بانک مرکزی هستند. 

      یورو (یورو در مقابل دلار): با توجه به شرایط بازار، پیش خرید یورو در کوتاه مدت توصیه می شود.  اگرچه با اجرای سیاست پولی توسط بانک مرکزی اروپا، یورو به صورت موقت با روندی نزولی روبرو خواهد شد. پیشنهاد می شود که سهم سبد دارایی های سرمایه گذاران از این ارز در میان مدت ثابت در نظر گرفته شود.

 

         پوند (پوند در مقابل دلار): جهش ناگهانی ارزش پوند در برابر دلار در روزهای اخیر به دلیل افزایش انتظارات نسبت به اجرای سیاست تسهیل کمی توسط آمریکا بوده است. با در نظر گرفتن کاهش ریسک در رشد اقتصادی داخلی و احتمال زیاد برای اجرای سیاست تسهیل کمی توسط بانک مرکزی انگلستان، پیشنهاد می شود که سهم سبد دارایی های سرمایه گذاران از این ارز در میان مدت ثابت در نظر گرفته شود.

فونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا ساز
فونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا ساز
موضوعات مرتبط: مطالب و مقالات حسابداری ، ،

تاريخ : دو شنبه 13 آذر 1391 | 2:23 بعد از ظهر | نویسنده : روزبه رجبی |
نبوغ
 
در یك شركت بزرگ ژاپنی كه تولید وسایل آرایشی را برعهده داشت، یك مورد به یاد ماندنی اتفاق افتاد:
شكایتی از سوی یكی مشتریان به كمپانی رسید. او اظهار داشته بود كه هنگام خرید یك بسته صابون متوجه شده بود كه آن قوطی خالی است.

بلافاصله با تاكید و پیگیریهای مدیریت ارشد كارخانه این مشكل بررسی، و دستور صادر شد كه خط بسته بندی اصلاح گردد و قسمت فنی و مهندسی نیز تدابیر لازمه را جهت پیشگیری از تكرار چنین مسئله ای اتخاذ نماید.

مهندسین نیز دست به كار شده و راه حل پیشنهادی خود را چنین ارائه دادند : پایش (مونیتورینگ) خط بسته بندی با اشعه ایكس بزودی سیستم مذكور خریداری شده و با تلاش شبانه روزی گروه مهندسین،‌ دستگاه تولید اشعه ایكس و مانیتورهائی با رزولوشن بالا نصب شده و خط مزبور تجهیز گردید. سپس دو نفر اپراتور نیز جهت كنترل دائمی پشت آن دستگاهها به كار گمارده شدند تا از عبور احتمالی قوطیهای خالی جلوگیری نمایند.

نكته جالب توجه در این بود كه درست همزمان با این ماجرا، مشكلی مشابه نیز در یكی از كارگاههای كوچك تولیدی پیش آمده بود اما آنجا یك كارمند معمولی و غیر متخصص آنرا به شیوه ای بسیار ساده تر و كم خرج تر حل كرد : تعبیه یك دستگاه پنكه در مسیر خط بسته بندی تا قوطی خالی را باد ببرد !!!
فونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا ساز
فونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا ساز
موضوعات مرتبط: داستان های آموزنده و مطالب جالب ، ،

تاريخ : دو شنبه 13 آذر 1391 | 2:9 بعد از ظهر | نویسنده : روزبه رجبی |

اصلاح پولي سياستگذاري و برنامه ريزي با هدف بهبود شرايط پول ملي يک کشوراست. يک دسته از اصلاحات پولي ساختاري و بنيادي است که از طريق اتخاذ سياست هاي پولي با پشتيباني سياست هاي ارزي و مالي مکمل جهت حفظ ارزش پول ملي کشور درحوزه داخلي (ثبات سطح عمومي قيمت ها يا همان نرخ تورم )و خارجي( حفظ ارزش برابري با ساير اسعار)نمود مي يابد.


دسته ديگر اصلاحات پولي تنها به تغييرات سطحي و روبنايي توجه دارد که معمولا به مفهوم تغيير قطع‌هاي اسکناس و مسکوک است. و مي توان آن را به سه دسته کلي طبقه بندي کرد.


1- تغيير نام واحد پول يک کشور
2- حذف چند صفر از واحد پول
3- ترکيبي از هردو روش گفته شده


در برخي موارد ديده شده که کشورها همراه با اصلاح قطع هاي اسکناس و مسکوک مبادرت به تغيير دستوري نرخ برابري پول ملي با اسعار جهانروا مي کنند. علاوه بر آن، تشکيل اتحاديه هاي پولي نظير منطقه پولي يورو نيز در زمره اصلاحات پولي ارزيابي مي گردد.


اهداف اصلاح پول ملی

 طبق بند (ب) ماده 10 قانون پولي وبانکي کشور، يکي از اهداف بانک مرکزي  تسهيل مبادلات بازرگاني است.  روان سازي جريان مبادلات بازرگاني مستلزم برخورداري از يک نظام پرداخت جامع وکارآمداست که بخش عمده ابزارهاي اين نظام را درايران اسکناس و مسکوک تشکيل مي دهد.

تورم انباشته 4 دهه اخير اقتصاد کشورموجب کاهش قدرت خريد واحد پول کشورشده است. اين واقعيت در کنار محدوديت هايي که جهت چاپ اسکناس درشت وجودداشت منجر به گسترش قابل توجه حجم اسکناس درجريان گرديده که تبعات آن در زير آمده است.

 

طبق بند (ب) ماده 10 قانون پولي وبانکي کشور، يکي از اهداف بانک مرکزي تسهيل مبادلات بازرگاني است. روان سازي جريان مبادلات بازرگاني مستلزم برخورداري از يک نظام پرداخت جامع وکارآمداست که بخش عمده ابزارهاي اين نظام را درايران اسکناس و مسکوک تشکيل مي دهد.

 

تورم انباشته 4 دهه اخير اقتصاد کشورموجب کاهش قدرت خريد واحد پول کشورشده است. اين واقعيت در کنار محدوديت هايي که جهت چاپ اسکناس درشت وجودداشت منجر به گسترش قابل توجه حجم اسکناس درجريان گرديده که تبعات آن در زير آمده است.

 

الف – استفاده از ارقام بزرگ در مبادلات ساده روزمره

ب- مشکلات مترتب در زمينه ‌هاي محاسباتي وحسابداري دفاتر 

ج- نا امني در حمل مقادير زياد پول حتي براي مبادلات روزمره 

د- معطل شدن درصف بانک ها و معضلات شمارش حجم بالاي اسکناس وسکه 

هــ تغيير واحد پول کشور از ريال به تومان به دليل بزرگ شدن ارقام پولي 

و- اجبار در استفاده از ايران چک با توجه به مشکلات حقوقي ناظر برآن 

ز- هزينه بالاي چاپ و امحاي اسکناس هاي درجريان با توجه به حجم انبوه اسکناس 

ح- بالا بودن استهلاک اسکناس به دليل نگهداري آن درحجم زياد

 

لذا براي رفع مشکلات موجود تغيير واحد پول کشور به عنوان راهکار نهايي مطرح مي باشد

فونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا ساز
فونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا ساز
موضوعات مرتبط: مطالب و مقالات حسابداری ، ،

تاريخ : دو شنبه 13 آذر 1391 | 1:5 بعد از ظهر | نویسنده : روزبه رجبی |

 چرا کشورها اقدام به اصلاح قطع هاي اسکناس و سکه مي کنند؟

مجموعه اي از دلايل اقتصادي، اجتماعي و حتي سياسي موجب مي شود دولت ها اقدام به اصلاح قطع‌هاي اسکناس و مسکوک با حذف صفر از واحد پول ملي خود کنند. مهمترين اين دلايل تاثير تورم مزمن دريک دوره زماني بلند مدت و يا تورم شتابان است . زيرا دراثر تورم قدرت خريد هر واحد پول کاهش مي يابد که منجر به اجبار در افزايش حجم پول درگردش مي گردد و اين امر مسايل زير را به دنبال خواهد داشت :

الف – استفاده از ارقام ‌ميليون ،‌تريليون ويا مانند ترکيه هزار تريليون در مبادلات ساده روزمره


ب- مشکلات مترتب در زمينه ‌هاي محاسباتي وحسابداري دفاتر


ج- نا امني در حمل مقادير زياد پول حتي براي مبادلات روزمره


د-معطل شدن درصف بانک ها و معضلات شمارش حجم بالاي اسکناس وسکه


هــ ايجاد توهم پولي، بدين ترتيب که وقتي پول کشور داراي تعداد زياد صفر باشد به طور معمول توهم پولي در آن جامعه بيشتر است.اين امر انتظارات تورمي را افزايش مي دهد که بر روند افزايش قيمت ها موثر مي باشد


وـ کاهش اعتماد عمومي نسبت به پول ملي که مي تواند موجب جايگزيني پول پرقدرت تر شده وبه دلاريزه شدن اقتصاد ختم گردد .

فونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا ساز
فونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا ساز
موضوعات مرتبط: مطالب و مقالات حسابداری ، ،

تاريخ : دو شنبه 13 آذر 1391 | 1:2 بعد از ظهر | نویسنده : روزبه رجبی |

پنج خصوصیت آدمهای پولدار!

   واقع بین باشید

واقع بینی راه باریکی است که از بین خوشبيني و منفي گرائي رد می شود. فرد موفق همیشه واقع بین است، و این به این معنی است که هیچگاه خود را با بدبینی و منفی گرایی دچار بدبختی نکرده و همچنین با اعتماد خوشبینانه به هر کس یا هر چیز ریسک نمی کند.

بیل گیتس را در نظر بگیرید. او زمانی که دانشگاه هاروارد را با رویای مایکروسافت ترک کرد، ریسک بزرگی انجام داد. اما این ریسک کاملاً هم بی پایه و اساس نبود. بیل چیزی را می دانست که بقیه ما بعدها می فهمیدیم: کامپیوترهای خصوصی اگر نرم افزاری که روی آنها نصب باشد کمی دوستانه تر باشد، در آینده معروف تر و متداول تر می شوند. ما نمی گوئیم به اندازه بیل گیتس دور اندیش باشید، اما باید از تصمیم گیری های او یاد بگیرید. قبل از اینکه تصمیم اساسی بگیرید، از خودتان بپرسید که آیا در این تصمیم گیری واقع بین بوده اید یا نه. این کار دشواری است، اما موفق ترین افراد کسانی هستند که می توانند برای لحظه ای دور از خود باشند و موقعیت را ارزیابی کنند.

   مرد عمل باشید

بهترين ايده ها در دنیا اگر به مرحله عمل نرسند کاملاً بی ارزش خواهند بود. اما عمل مثل شمشیر دو لبه است چون ممکن است به راحتی فراموش شود. طرز فکری که باعث می شود افراد موفق از ناموفق مشخص شوند همین مسئله عمل کردن است. یک مرد موفق هیچوقت یک گوشه نمی ایستد تا چیزی اتفاق بیافتد. ممکن است همان سال اول پولی گیرش نیاید، اما همیشه منتظر موقعیت است. این همان چیزی است که باعث موفقیت ورن بافِت شد. خصوصیت ویژه او خریدن شرکت های از ارزش افتاده بود.

   از روی علاقه یا دانشتان انتخاب کنید

اگر شما چیزی را دوست ندارید، خیلی سخت خواهد بود که دیگران را وادار به دوست داشتن آن کنید. روی چیزی متمرکز شوید که به آن علاقه دارید. هر تعهد مالی به مراحل سخت خواهد رسید و شما مجبور خواهید شد اضافه کاری که آن را پیش بینی نمی کردید داشته باشید. اما در این زمان فردی که به کارش علاقه مند است مشکلی نخواهد داشت. اگر روی علاقه تان کار انجام دهید، اضافه کاری زیاد هم برایتان سخت نخواهد بود. در واقع، اگر واقعاً راه درست را انتخاب کرده باشید، اصلاً احساس نخواهید کرد که مشغول کار هستید.

لَری الیسون کسی بود که علاقه اش به ریاضیات و کامپیوتر را دنبال کرد و توانست انقلابی در پایگاه داده ها بر پا کند و به موفقیت چشمگیری نائل آید.ممکن است علائق شما در ابتدا زیاد جنبه پول درآوردن نداشته باشند، اما به این معنی نیست که ارزش بررسی هم ندارند. گاهی اوقات با دنبال کردن علاقه تان ممکن است از جریان زندگی عقب بیافتید. افراد زیادی هستند که این کار را کرده اند. اما هیچ تاجر موفقی تا به حال از جمع پیروی نکرده است. افراد موفق خارج از مردم زندگی می کنند تا آنها را به حرکت وادارند. اما باید حواستان باشد که خیلی هم از جمعیت دور نیفتید.

   اعتماد به نفس داشته باشید

چه تجارتی را بچرخانید، چه محصولاتی رابفروشید یا در تلاش برای به پول رساندن ایده تان باشید، داشتن اعتماد به نفس کلید و رمز اساسی است. اگر اعتماد به نفس نداشته باشید، زیاد پیشرفت نخواهید کرد. اما فقط این کافی نیست. اعتماد به نفس باعث می شود که آدم های با ارزش در کنارخود داشته باشید که به شما برای پیشرفت کمک می کنند.

این رمز موفقیت جک ولش، رئیس سابق شرکت جنرال الکتریک بود. او کاری کرد که همه ما باید یاد بگیریم: بهترین افراد را کنار خود قرار داد، هدف را به آنها داد و اجازه داد که کارها را انجام دهند.

   احساسات را کنار بگذارید

به یاد داشته باشید، این کار است، مسئله شخصی نیست. بسیاری افراد شکست می خورند چون کار را با مسائل شخصی قاطی می کنند. ممکن است دوستی به شما بگوید که ایده تان اصلاً به درد نمی خورد. به جای اینکه حالت دفاعی به خود بگیرید، ببینید چرا او چنین حرفی زده است. و هیچگاه اجازه ندهید که انتقاد دیگران شما را سست کند. هر چه موفقیت بیشتری به دست آورید، انتقاد های بیشتری هم به سمت شما خواهد بود.


فونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا ساز
فونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا ساز
موضوعات مرتبط: داستان های آموزنده و مطالب جالب ، ،

تاريخ : دو شنبه 13 آذر 1391 | 11:59 قبل از ظهر | نویسنده : روزبه رجبی |

نرخ مرجع

در خبر‌ها از قول ريیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی آمده است که: «در قانون چیزی به اسم نرخ مرجع نداریم. این نرخ، سال گذشته از سوی بانک مرکزی اختراع شد. خلق این نرخ از سوی مسوولان این بانک موجب عمیق‌تر شدن شکاف نرخ ارز دولتی و آزاد شد.»


نگارنده در این نوشتار بر آن است که به منظور روشن شدن اذهان عمومی، نکاتی را در مورد «نرخ مرجع» (Reference Rate) بیان کند.نرخ مرجع برای کشورهایی که بازار بین بانکی آنها فعال است از جمله کشور ما، نامی آشنا محسوب می‌شود. بازار بین بانکی، بازاری است که در آن بانک‌های دارای مازاد وجوه (اعم از پول ملی وارز)، وجوه خود را در اختیار بانک‌های دارای کمبود وجوه قرار می‌دهند.

معمولا این کار به صورت سپرده‌گذاری بانک‌ها نزد یکدیگر انجام می‌شود و حجم معاملات در آن نیز بسیار کلان است. نرخی که بانک‌ها در این بازار کوتاه‌مدت، معاملات خود را بر پایه آن انجام می‌دهند، نرخ مرجع نامیده می‌شود. نمونه بارز این نوع نرخ، نرخ لایبور (Libor) نرخ بهره بین بانکی انگلستان است که از اعتبار بسیار بالایی در بازار‌های مالی دنیا برخوردار است. این نرخ بیشتر به عنوان معیار (Benchmark)، برای تامین مالی‌های کوتاه‌مدت مورد استفاده قرار می‌گیرد. معمولا، معاملات در بازار بین‌بانکی، بسته به وضعیت اعتباری بانک‌ها، در محدوده نرخ‌هایی کم و بیش بالاتر از این نرخ انجام می‌شود. این نرخ توسط 16 بانک که فعالیت بین‌المللی دارند تعیین می‌شود و کشورهایی مثل ایالات‌متحده، کانادا، سوئیس و انگلستان از آن به عنوان نرخ مرجع استفاده می‌کنند.

در ایران بازار‌های بین بانکی ارزی و ریالی با فاصله زمانی قابل‌توجهی از یکدیگر شکل گرفتند، ولی تشکیل بازار بین بانکی ارزی، در دهه 1370 انجام شد. همان طور که بار‌ها در نوشته‌های مرتبط به آن اشاره شده است، تزریق ارز به این بازار، به دلیل اتکای درآمد ارزی کشور به صادرات نفت، عمدتا توسط بانک مرکزی انجام می‌گرفت . از این رو، بانک مرکزی برخلاف دیگر کشور‌ها، برای تعیین قیمت خرید و فروش ارز در این بازار، نقش انحصاری را ایفا می‌نمود؛ ولی به هر حال، بانک‌ها در این بازار، از همان زمان شکل‌گیری، بر اساس نرخی که توسط بانک مرکزی به عنوان «نرخ مرجع» تعیین می‌شد، خرید و فروش ارز را انجام می‌دادند. نکته مهمی که می‌بایست به آن اشاره شود اینکه تمام عملیات این بازار در چارچوب دستورالعملی تحت عنوان «دستورالعمل بازار بین بانکی ارزی» انجام می‌شد که به تصویب مرجع ذیربط در بانک مرکزی (احتمالا کمیسیون ذخایر ارز بانک مرکزی ) رسیده است.

با توجه به نکات پیش گفته، ملاحظه می‌شود که این نرخ به عنوان یکی از سازوکار‌های اصلی بازار بین بانکی ارزی، از ابتدای شکل‌گیری آن بازار وجود داشته است؛ بنابراین در سال گذشته خلق نشده است.
نکته دیگری که باید مورد توجه قرار گیرد اینکه، با توجه به اینکه معمولا، قوانین باید به مسائل کلی‌تر بپردازند تعریف موضوعی مثل «نرخ مرجع» در مصوبات قانونی به دلیل ورود بیش از حد به جزئیات، از نظر محتوایی، شایسته یک متن قانونی نیست. به ویژه، از آن نظر که چنین رویکردی سبب می‌شود دستگاه‌های اجرایی برای یافتن راهکارهای اجرایی برای پیاده‌سازی قوانین با محدودیت‌های شدیدی روبه‌رو شوند که گاه ممکن است به عنوان مانعی برای اجرای قانون نمود پیدا کند.

مشکل در کجاست؟

پیش از ارائه توضیحات بیشتر، باید به این نکته اشاره شود که فرآیند کار در بانک‌ها به این ترتیب بود که آنها پس از دریافت درخواست‌های مشتریان برای ارائه خدمات ارزی (به صورت تقاضای گشایش اعتبار اسنادی و دریافت دیگر خدمات ارزی) در مورد نیاز‌های ارزی خود به جمع بندی می‌رسیدند. برای تامین این نیازها، در صورت نداشتن منابع لازم، بخش بین‌الملل بانک‌ها در صورت عضویت بانک در بازار بین بانکی، ماموریت می‌یافت که از طریق این بازار نیازهای مشتریان را تامین کند.

مشکل از آنجا شروع شد که با آغاز نوسانات نرخ ارز در بازار که ریشه در تصمیم‌گیری‌های سیاست‌گذاران در حوزه اقتصاد و سیاست ونیز چگونگی تعیین نرخ مرجع داشت، بانک مرکزی با برداشت از حساب بانک‌ها وزیر سوال بردن «نرخ مرجع»؛ یعنی پایه اصلی معاملات در بازار بین بانکی، با این استدلال که آنها ارز را گران‌تر از ارز مرجع در بازار به فروش رسانیدند، اولین ضربه را به این بازار وارد ساخت و از آن پس ناگزیر از تشدید انحراف شد. به این ترتیب که نرخ مرجع، نرخی که کارکرد آن، مشخص کردن نرخ پایه معاملات در بازار بین بانکی تعریف شده بود، تغییر ماهیت داده و به عنوان نرخی
برای تخصیص ارز مورد استفاده قرار گرفت.
 
با تشدید ناپایداری‌ها در بازار ارز و هجمه‌های سنگین به بانک مرکزی، آن بانک بیش از پیش عقب نشست و آن چنان رفتار نمود که گویی تاکنون بازاری برای مبادلات ارزی وجود نداشت ! بانک‌های عضو، از این بازار کنار گذاشته شدند و اتاقی به نام اتاق مبادلات ارزی ایجاد شد. فعالان اقتصادی (واردکنندگان و صادرکنندگان) که پیش‌تر به بانک خود مراجعه کرده، از طریق بانک خود عملیات ارزی مربوط را انجام می‌دادند، همگی به این اتاق هجوم آوردند و این خود، به بحرانی جلوه دادن شرایط دامن زد. دو بانک ملت و کشاورزی (به چه دلیل؟ معلوم نیست.) به عنوان بانک‌های عامل برای انجام معاملات معرفی شدند. موضوع سهمیه بندی ارز برای گروه‌ها و فعالان اقتصادی بسیار پررنگ شد. در صورتی که انجام این کار قبلا در اداره نظارت ارز بانک مرکزی مسبوق به سابقه بود. افزون بر این، اصطلاحات جدیدی مثل نرخ ارز مبادلاتی، نرخ غیر‌مرجع و...به دایره اصطلاحات بانکی کشور افزوده شدند. اصطلاحاتی که به سختی می‌توان تفاوت بین آنها را تمیيز داد؛ چون به نظر می‌رسد که با وجود تفاوت شکلی، همگی کارکرد‌های مشابهی را دنبال می‌کنند.در حال حاضر، هر چند با دادن اجازه عاملیت به تمام بانک‌ها و لغو محدودیت موجود در این خصوص، نشانه‌هایی از بازگشت به سوی احیای بازار بین بانکی ارز دیده می‌شود؛ ولی نباید از نظر دور داشت که شبکه بانکی و فعالان اقتصادی کشور، در این مدت تنش‌های قابل‌توجهی را تجربه کردند.
فونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا ساز
فونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا ساز
موضوعات مرتبط: مطالب و مقالات حسابداری ، ،

تاريخ : دو شنبه 13 آذر 1391 | 11:18 قبل از ظهر | نویسنده : روزبه رجبی |

بدون دغدغه و با انرژی فعاليت کنید

جست‌وجو برای یک شغل جدید می‌تواند یک تجربه دلسردکننده و ناامیدکننده باشد. ممکن است بدون هیچ دلیلی رد شوید یا سوالاتی از شما پرسیده شود که میل ندارید به آنها پاسخ دهید یا معیارهایی که با آن مورد قضاوت قرار می‌گیرید برای شما ناشناخته باشد.


شاید به همین خاطر باشد که بسیاری از افراد با تاخیر روانه بازار کار می‌شوند، حتی با وجود اینکه می‌دانند اکنون زمان عمل برای آنهاست. به عنوان مثال، من در یک مورد، مشاور یکی از عوامل خدمات مشتریان بوده‌ام و البته خود این شخص آگاه بود که باید شغلش را ترک کند. او پس از دو سال که در آن شرکت بدون ترقی و بدون رشد سپری می‌کرد، خود را کم ارزش و خسته یافته بود. او به خاطر تاخیر در یافتن شغل جدید بهانه‌های زیادی داشت، چرا باید به دنبال شغل جدیدی باشم وقتی پیدا کردن همین شغل برای من مثل کابوس بود؟ چرا شغل جدیدی بیابم وقتی همه می‌دانند که در وضعیت فعلی اقتصاد چقدر سخت است که بتوان کار جدیدی یافت؟ به همین دلایل، او در آن شرکت باقی ماند تا اینکه در نوبت بعدی تجدید ساختار شرکت، او اخراج شد.


البته من توصیه نمی‌کنم که هر گاه از شغل فعلی‌تان خسته شدید، به سراغ کار دیگری بروید. اما خوب است که موقعیت فعلی خود را همیشه مورد تجزیه و تحلیل قرار دهید تا ببینید آیا نشانه‌هایی برای دستیابی به یک موقعیت بهتر وجود دارد؟

اگر گرفتار یک موقعیت شغلی نامناسب هستید، نشانه‌های آن ممکن است شامل چنین مواردی باشد: کسلی، شکایت، سرزنش، خنثی بودن و احساس عصبانیت و یا حتی احساس بیماری در بعد از ظهر روزی که تعطیلات رو به اتمام است، چرا که از رفتن به سر کار در روز بعد واهمه دارید. نشانه‌های سازمانی که در آن هستید، ممکن است چنین مواردی باشد: اخراج‌های مکرر، برون سپاری پیوسته یا تغییرات مدیریتی بسیار زیاد. در همه این موارد، لازم است که کاری انجام شود.


در اینجا، چند پیشنهاد ارائه می‌شود که به شما اجازه می‌دهد تا بدون دغدغه در شغل فعلی تان کار کنید

آمادگی داشته باشید. اطمینان حاصل کنید که رزومه کاری‌تان به روز است و خواسته‌های حرفه‌ای شما را به خوبی منعکس می‌کند. حتما کاری را که علاقه‌مند به انجام آن هستید و مایلید آن را بهتر بیاموزید ذکر کنید. درباره آینده خود با همکارانی که دارای قوه‌قضاوت صحیح هستند مشورت کنید. لازم نیست حتما به آنها بگویید که به دنبال کار جدیدی هستید. از آنها در این زمینه که چگونه می‌توانید به اهداف جامع حرفه‌ای‌تان دست یابید کمک بگیرید.
حداقل در بخش کوچکی از کارتان تغییر ایجاد کنید، حتی اگر امکان پیدا کردن شغل جدیدی برای شما وجود نداشته باشد. زيرا کمی ‌تغییر باعث ایجاد انگیزه دوباره در شما می‌شود. اغلب، در شرکت‌هایی که در حال کوچک‌سازی هستند، کار اضافه زیادی وجود دارد، پس بهتر است برای انجام کارهای جدید داوطلب شوید. به خصوص سعی کنید در پروژه‌های عملیاتی که شما را در ارتباط با همکاران ارشد قرار می‌دهد، داوطلب شوید. اگر در این کار موفق شوید، احتمال دارد که از انجام بخشی از کارهای فعلی‌تان که چندان مایل به انجام آن نیستید، معاف شوید. بدون اینکه پاداش بیشتری بخواهید، مسوولیت بیشتری طلب کنید. اگر در پروژه‌ای وارد شوید که رزومه شما را قوی‌تر می‌کند، پاداش خود را دریافت کرده‌اید. همیشه این جمله را در ذهن داشته باشید. «قبل از آنکه کاری را از شما بخواهند باید آن را انجام دهید.»
در مجموعه متعلق به کارفرمای فعلی‌تان به دنبال کار جدید بگردید. این کار اغلب آسان‌تر از آن است که به دنبال کار جدیدی در خارج از شرکت فعلی‌تان باشید. حداقل یک بار در ماه به سراغ بخش استخدام‌های جدید در وب سایت شرکت خود بروید. در کجا پست‌های جدیدی در حال شکل گرفتن است؟ آیا امکانی برای استخدام شما در آن قسمت وجود دارد؟ اگر سازمان شما در حال اخراج کردن کارمندان است، احتمال دارد که در قسمت دیگری استخدام نماید. تحقیق کنید در کدام بخش استخدام صورت می‌گیرد و برای آن بخش درخواست کار بدهید.


شبکه خود را به دقت دنبال کنید. لیستی تهیه کنید که شامل افرادی باشد که با آنها دوست بوده‌اید و اکنون شرکت را ترک کرده‌اند، یا آنهایی که هم دانشگاهی یا همکلاسی شما بوده‌اند. اطلاعات تماس آنها را هم ذکر نمایید. هر چند وقت یکبار با آنها در تماس باشید. در این صورت، می‌توانید هرگاه لازم باشد این شبکه را فعال نموده و از کمک این افراد بهره‌مند شوید.


هر سال، یک کار جدید انجام دهید. به یک کلوپ جدید بپیوندید یا فعالیت جدیدی را آغاز کنید، یا دوره آموزشی خاصی را بگذرانید یا به طور داوطلبانه به عضویت سازمان یا نهادی بپیوندید. با افراد جدیدی آشنا شوید و اطلاعات تماس آنها را داشته باشید. اگر به دنبال شغل جدیدی هستید، این فعالیت را در محیط‌های حرفه‌ای دنبال کنید. اگر مثلا مایلید از دایره فروش به بازاریابی منتقل شوید، در دوره‌های آموزشی بازاریابی ثبت‌نام کنید و به عضویت چنین سازمان‌هایی بپیوندید.
اگر هنوز نمی‌دانید چه کاری انجام دهید، مدتی خود را از کار دور کنید. البته باید مطمئن شوید که موضوعات دیگری در زندگی شما وجود دارد که برایتان بسیار مهم است مثل خانواده، دوستان، یک سازمان خاص، یک سرگرمی‌ویژه و.... کار کنید نه اینکه تبدیل به بخشی از کار شوید.

افرادی که علایق و ارتباطات خارج از کار دارند و آنهایی که نسبت به شغل خوب خود دارای استقلال هستند، زندگی متفاوتی دارند. اغلب، این گونه افراد، مطمئن‌تر، قوی‌تر و انعطاف‌پذیرتر هستند. اغلب این افراد، در بازار کار از شجاعت بیشتری برخوردارند.


گشتن به دنبال یک شغل جدید، صرفا نباید بر پایه باور «یا همه چیز یا هیچ چیز» باشد. با رعایت این اصول، کنترل بیشتری بر کار خود داشته باشید و حیات تازه‌ای در زندگی کاری خود بدمید.

فونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا ساز
فونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا ساز
موضوعات مرتبط: داستان های آموزنده و مطالب جالب ، ،

تاريخ : دو شنبه 13 آذر 1391 | 11:12 قبل از ظهر | نویسنده : روزبه رجبی |

موفقیت پله‌ پله اتفاق می‌ افتد

وقتی به کسانیکه تحسینشان می‌کنیم نگاه می‌کنیم، موفقیتشان را به شانس، سرنوشت یا عواملی که هیچ ارتباطی با سخت‌کوشی ندارد، ربط می‌دهیم. و این بزرگترین بهانه ما برای نرسیدن به موفقیت است. «من موقعیت خانوادگی یا پارتی او را ندارم. به اندازه او پولدار نیستم. هیچ استعدادی ندارم.» و این بهانه‌ها همینطور ادامه می‌یابند. و چون همه مسئولیت موفقیت را به عوامل خارجی نسبت می‌دهیم، خودمان را از زحمت رسیدن به موفقیت در زندگی راحت کرده‌ایم.

موفقیت

اگر به دقت نگاه کنید، پشت هر فرد موفق تلاش سخت قرار دارد. یک میلیونر، یک دلار یک دلار به دست آورده است. شما فقط معامله میلیون دلاری یک نفر را می‌بینید اما مشکلات و تلاش بی‌وقفه ۱۰ سال قبل از آن را نمی‌بینید.

موفقیت یک پله یک پله ایجاد می‌شود. اگر یک پله بالا بروید، موفقیت در پاگرد بعدی منتظر شماست.

امروز یک تماس اضافی برقرار کنید.

اگر نتایج بزرگ شما را می‌ترساند، اگر هدف بزرگ خیلی دور از دسترستان به نظر می‌رسد، سرعت و انرژیتان را قدم به قدم بیشتر کنید. امروز یک تماس اضافی بزنید، یک ایمیل اضافه بفرستید و وقتی که اینکار به طور مداوم در طول یک مدت ادامه پیدا کند، ظرفیت تماس‌هایتان را تا ۶۰ درصد در آخر ماه افزایش داده‌اید. قسمت باورنکردنی قضیه اینجاست: وقتی ورودی کارتان تا ۶۰ درصد افزایش یابد، خروجی یا همان نتیجه کار احتمالاً تا ۱۲۰ درصد ارتقاء می‌یابد.

روز یک نفر را بسازید.

کار شما مطمئناً با آدم‌ها در ارتباط است. موفق شدن در ارتباط با آدم‌ها کمکتان می‌کند فاصله بین آرزوها و اهدافتان را سریعتر پر کنید. وقتی مردم دوستتان داشته باشند، برای آنها ساده‌تر می‌شود که کارتان را هم دوست داشته باشند. دایره تاثیر شما هر چه بزرگتر باشد، فرصت‌های بیشتری برای خودتان ایجاد خواهید کرد. وقتی یک نفر را خوشحال کنید، و این کار را مداوم  طی یک دوره ادامه دهید، در آخر ماه، طرفداران زیادی به دست آورده‌اید.

امروز یک لقمه کمتر غذا بخورید.

این یک واقعیت اثبات‌شده است که کسانیکه کمتر می‌خورند، نه تنها بیشتر زندگی می‌کنند بلکه انرژی بیشتری هم خواهند داشت. کم کردن وزن ذهن خیلی‌ها را به خود مشغول کرده است و بعضی آنقدر درگیر پرخوری‌های غیرقابل‌کنترل خود شده‌اند که همه توان خود را برای کم کردن وزنی که بخاطر چیزهایی که نمی‌توانند جلوی خودشان را برای خوردن آن بگیرند، به کار می‌گیرند. و وقتی اینکار به طور مداوم ادامه پیدا کند، آخر ماه نه تنها ظاهر بهتری پیدا کرده و احساس بهتری خواهید داشت، عملکرد کاری‌تان هم بهتر خواهد شد.

امروز مبلغی پس‌انداز کنید.

اگر توازن بانکی‌تان موفقیتتان را تعیین می‌کند، این ساده‌ترین راه موفقیت شما خواهد بود. از همین امروز، هر روز مبلغی پس‌انداز کنید؛ هر میزانی که در توانتان باشد. این کار را هر روز انجام دهید و مداوم پیش روید و وقتی این کار متعهدانه در طول یک دوره زمانی انجام شود، یک میلیونر خواهید شد.

از امروز یک قدم بیشتر بردارید.

امروز کاری بکنید که قبلاً برای انجام آن تردید داشتید. اگر ماه‌هاست که برای زود بیدار شدن مشکل دارید، امروز صبح ۱۵ دقیقه زودتر بیدار شوید. انجام کارهایی که هیچوقت برای انجام آن راحت نبوده‌اید، باعث می‌شود پایتان را فراتر از موانع ذهنی‌تان بگذارید و واقعیت توانایی‌های خود را کشف کنید.

وقتی این کارها را انجام دهید، به سمت جهش کوانتومی در کارتان پیش خواهید رفت اما تا آن موقع قدم به قدم جلو روید

فونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا ساز
فونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا ساز
موضوعات مرتبط: داستان های آموزنده و مطالب جالب ، ،

تاريخ : دو شنبه 13 آذر 1391 | 11:8 قبل از ظهر | نویسنده : روزبه رجبی |

مختصری درباره حسابداری نفت

نفت یکی از مهمترین صادرات کشور ما را تشکیل می دهد . بخش عمده ای از درآمد ملی و تولید ملی کشور ما را نفت تشکیل می دهد . حسابداری نفت یکی از مهمتری و پیچیده ترین حسابداری بهای تمام شده است . در این گفتار گذری اجمالی خواهیم داشت بر کلیت این نوع از حسابداری . هدف ما تنها بررسی استهلاک دارایی ها ُُ، هزینه های تولید و موجودی گیری ها در این نوع از حسابداری است .

استهلاک

استهلاک در این نوع از حسابداری مانند سایر انواع حسابداری تابع روش و عمر مفید می باشد . به طور کلی می توان استهلاک ها را به شرح زیر طبقه بندی نمود :
شرح و نام دارایی قابل استهلاک طول عمر مفید به ماه

الف ـ زمین

1- در مواردی غیر از عملیات حفاری چاههای نفت و گاز مستهلک نمی گردد
۲- زمین برای حفر چاههای نفت و گاز ۱۲۰ ماه
۳- هزینه های بهبود و اصلاح زمینهای استیجاری طول مدت اجاره یا ده
سال هر کدام کمتر باشد

ب ـ مخارج تحقیقات ژئولوژی ، ژئوفیزیک و تاپوگرافی :


۱- در صورت مثبت بودن تحقیقات ۱۲۰ ماه
۲- در صورت نیافتن منابع یکجا هزینه می گردد

ج ـ چاههای نفت و گاز


۱- در صورت اقتصادی بودن و عملیاتی شدن ۱۲۰ ماه
۲- در صورت عدم دسترسی به نفت و اقتصادی نبودن یکجا هزینه می گردد

سایر اقلام دارایی و عمر مفید آنها عبارتند از :


اقلام دارایی نرخ استهلاک
ساختمان و تأسیسات ۱۰ ساله
ماشین آلات فنی ۱۰ ساله
ماشین آلات ساختمانی ۵ ساله
وسائط نقلیه ۳ ساله
کشتی ُ، قایقها ، هواپیما ، وسائل فرودگاهی ۵ ساله
اثاثیه ۳،۵و۱۰ ساله
توجه داشته باشید که کلیه دارایی ها با روش مستقیم مستهلک می شوند .

هزینه های شرکتهای تولید کننده نفت


۱- هزینه های بدست آوردن حق بهره برداری از منطقه عملیاتی : که عبارتست از خرید یا اجاره محل عملیات حفاری .
۲- هزینه اکتشاف : این هزینه مربوط به هزینه های کشف چاه می باشد که به پنج بخش تقسیم می شود :
۱-۲ - هزینه نقشه کشی ۲-۲ - هزینه نگهداری زمین ۳-۲ -هزینه چاه آزمایشی
۴-۲ - هزینه تجهیز و حفر چاههای اکتشافی ۵-۲ - هزینه حفاری چاههای آزمایشی اکتشافی
۳- هزینه های حفاری : عبارتست از هزینه هایی که قبل و بعد از زدن دکل حفاری انجام می شود که به ترتیب عبارتست از :
۱-۳ - هزینه های حفاری نامشهود ۲-۳ - هزینه های حفاری مشهود
۴ - مراحل دسترسی به نفت : عبارتست از هزینه هایی که در طی مراحل مختلف حفاری صرف می شود .
۵ - هزینه های توسعه : عبارتست از هزینه هایی که صرف توسعه و تجهیز میدان نفتی می شود .
۶- هزینه های استخراج : عبارتست از کلیه هزینه هایی که جهت تولید نفت استخراج شده صورت می گیرد . از قبیل انتقال به پالایشگاه و غیره .
محاسبه بهای تمام شده نفت خام و گاز طبیعی استخراجی توسط شرکت ملی نفت ایران به شکل زیر می باشد :

هزینه های جاری و عملیات میدان ***

اضافه می شود :
هزینه استهلاک هزینه های سرمایه ای انجام شده جهت میدان ***
سهم هزینه های سربار دفتر مرکزی وزارت نفت ***
قیمت تمام شده نفت خام و گاز طبیعی استخراجی ****

موجودی گیری ها

موجودی ها در حسابداری نفت به دو بخش تقسیم می شوند :
۱ - شمارش و کنترل اقلام موجودی در انبار ها .
۲ - اندازه گیری و کنترل موجودی نفت خام ، فرآورده های نیم ساخته و ساخته شده .
بخش اول مربوط به کالاهای معمولی است که ممکن است در هر انباری وجود داشته باشد و روشهای مشخصی مانند شمارش تک به تک یا شناسایی ویژه و یا روشهای معمول محاسبه موجودی پایان دوره را طلب می کند .
اما بخش دوم مربوط به موجودی های نفتی و مشتقات آن است . مخازن نفت ، استوانه ای شکل است . جهت تعیین موجودی نفت درون مخازن از دو روش دستی و مکانیکی استفاده می کنند . در روش مکانیکی ارتفاع نفت داخل مخازن بوسیله نشانگر های دیجیتالی که بر روی دیواره مخازن قرار دارد تعیین می شود .
در روش دستی این کار بوسیله انداختن وزنه بسته شده به یک ریسمان انجام می شود .
دقت داشته باشید که در مواقع حساسی چون انبار گردانی پایان سال مالی ، حتما از روش دستی استفاده می شود .

همانطور که ملاحظه نمودید ، حسابداری نفت یک حسابداری پیشرفته و قابل بحث و موشکافی است که باید با دقت و سلامت بالا انجام شود . زیرا هر گونه انحراف از واقعیت می تواند صدمه جبران ناپزیری به کشور ، دولت و به تبع آن به مردم وارد کند . با امید به اینکه این مطلب مورد توجه شما قرار گیرد .


فونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا ساز
فونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا ساز
موضوعات مرتبط: مطالب و مقالات حسابداری ، ،

تاريخ : دو شنبه 13 آذر 1391 | 10:54 قبل از ظهر | نویسنده : روزبه رجبی |

کاریکاتور حسابداری

فونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا ساز
فونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا ساز
موضوعات مرتبط: کاریکاتور حسابداری ، ،

تاريخ : دو شنبه 13 آذر 1391 | 10:49 قبل از ظهر | نویسنده : روزبه رجبی |

کاریکاتور حسابداری

فونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا ساز
فونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا ساز
موضوعات مرتبط: کاریکاتور حسابداری ، ،

تاريخ : دو شنبه 13 آذر 1391 | 10:42 قبل از ظهر | نویسنده : روزبه رجبی |

کاریکاتور حسابداری

فونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا ساز
فونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا ساز
موضوعات مرتبط: کاریکاتور حسابداری ، ،

تاريخ : دو شنبه 13 آذر 1391 | 10:40 قبل از ظهر | نویسنده : روزبه رجبی |

کاریکاتور حسابداری

فونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا ساز
فونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا ساز
موضوعات مرتبط: کاریکاتور حسابداری ، ،

تاريخ : دو شنبه 13 آذر 1391 | 10:39 قبل از ظهر | نویسنده : روزبه رجبی |

کاریکاتور حسابداری

فونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا ساز
فونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا ساز
موضوعات مرتبط: کاریکاتور حسابداری ، ،

تاريخ : دو شنبه 13 آذر 1391 | 10:34 قبل از ظهر | نویسنده : روزبه رجبی |

کاریکاتور حسابداری

فونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا ساز
فونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا ساز
موضوعات مرتبط: کاریکاتور حسابداری ، ،

تاريخ : دو شنبه 13 آذر 1391 | 10:27 قبل از ظهر | نویسنده : روزبه رجبی |

کاریکاتور حسابداری

فونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا ساز
فونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا ساز
موضوعات مرتبط: کاریکاتور حسابداری ، ،

تاريخ : دو شنبه 13 آذر 1391 | 10:25 قبل از ظهر | نویسنده : روزبه رجبی |

بدون شرح

فونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا ساز
فونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا ساز
موضوعات مرتبط: بدون شرح ، ،

تاريخ : دو شنبه 13 آذر 1391 | 10:12 قبل از ظهر | نویسنده : روزبه رجبی |


محاسبه اقساط ماهيانه و سود تسهيلات

هرچند قبلا در یکی از پستها چگونگی محاسبه اقساط وسود پرداختی تسهیلات پرداختی را توضیح داده بودم

ولی اینبار لینک جدیدی را از سایت بانک ملی که خیلی دقیق و جزئی تر نحوه محاسبه انواع تسهیلات دریافتی

اعم از قرض الحسنه،جعاله ساده،جعاله ثانوی، فروش اقساطی، اجاره به شرط تملیک،مضاربه ،سلف و

مشارکت ‌مدنی را که به دو صورت؛ سود دلخواه وسود تسهیلات محاسبه می کند .در زیر قرار داده ام.

محاسبه اقساط ماهيانه و سود تسهيلات

http://www.bmi.ir/Fa/lOWN.aspx

همچنین از لینک زیر می توانید انواع سود سپرده های سرمایه گذاری را محاسبه کنید

محاسبه سود سپرده سرمايه گذاري

http://www.bmi.ir/Fa/perfitNEW.aspx

فونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا ساز
فونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا ساز
موضوعات مرتبط: مطالب و مقالات حسابداری ، ،

تاريخ : دو شنبه 13 آذر 1391 | 10:6 قبل از ظهر | نویسنده : روزبه رجبی |
صفحه قبل 1 ... 6 7 8 9 10 ... 19 صفحه بعد
.: Weblog Themes By BlackSkin :.